گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

همه تلاش مجموعه مدیران استان ایلام و کشوری رونق توسعه صادرات از مرز بین المللی مهران است.

                                     

                                                

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام از برنامه دولت یازدهم برای افزایش صادرات غیر نفتی از طریق حمایت از تولید داخلی، آسان سازی روش ها و کاهش ریسک فعالیت در این بخش خبر داد.


به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی صنعت، معدن و تجارت ایلام، یارالله نصیری در نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان ایلام گفت: با توجه به تبدیل مرز بین المللی مهران به دروازه اصلی تجارت کالا به کشور عراق و رشد 43 درصدی صادرات سال گذشته نسبت به سال ماقبل اهمیت بالای این نقطه مرزی در سطح کلان بیشتر نمایان می شود.

وی با اشاره به پتانسیل های خوب بخش تولید استان ایلام افزود: محصول سیمان ایلام جایگاه خوبی در بازار عراق دارد و با توجه به فعالیت پتروشیمی ایلام بستر صادرات این کالا نیز فراهم است.

وی ادامه داد: محصولات دیگری مانند آجر، لوله های پلی اتیلن، آب معدنی، پارچه جین، لبنیات، جعبه های مقوایی و انواع نخ از جمله تولیدات شاخص استان هستند که با اندکی حمایت و توجه دولت به راحتی می توانند سهمی از بازارهای خارجی را به خود اختصاص دهند.

نصیری گفت: با توجه به وجود ذخایر بالای نفت و گاز استان، در افق 1404 ، افزوده شدن محصولات تولیدی وابسته به این بخش به سبد کالاهای صادراتی استان قابل پیش بینی است.

وی به تلاش های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید برای رونق بخشیدن به مرز مهران اشاره کرد و افزود: همه تلاش مجموعه مدیران استانی و کشوری رونق توسعه صادرات از مرز بین المللی مهران است.

وی تشکیل جلسات متعدد با استانداران هم مرز در کشور عراق، برگزاری نشست های مستمر با تجار و فعالان اقتصادی دو طرف مرز و عقد تفاهم نامه های اقتصادی فی مابین و از همه مهم تر شروع امید بخش طرح تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری را از جمله این تلاش ها برشمرد.

نصیری گفت: پیگیری برای تبدیل منطقه آزاد تجاری مهران بارقه های امید را در دل مردم منطقه و فعالان اقتصادی این استان به وجود آورده است. 

وی در ادامه به برخی چالش های فرا روی صادر کنندگان استان پرداخت و افزود: توقف های بدون برنامه ریزی شده توسط طرف عراقی در فرایند صادرات کالا، افزایش متعدد، تعرفه ها، غیر حرفه ای بودن تجار و سنتی بودن نحوه مبادلات در این نقطه تا حدودی ریسک صادرات کالا را افزایش داده است.

وی با اشاره به ظرفیت های بالای صندوق ضمانت صادرات ایران به عنوان یک نهاد دولتی تاکید کرد: درسال های گذشته فعالان عرصه صادرات غیر نفتی استان نتوانسته اند از این پتانسیل بهره مند شوند.

وی ادامه داد: برای اولین بار است که اعضای صندوق صادرات غیر نفتی به استان ایلام سفر می کنند که امیدواریم این اقدام شروع جدیدی در راستای رونق بخشیدن به واحدهای تولیدی صادرات گرا و پشتوانه محکمی برای تجار و بازرگانان استان ایلام تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس اطلاعات موجود روزانه بیش از یک هزار کامیون کالا از طریق مرز بین المللی مهران به کشور عراق صادر می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.