گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

استاندار خراسان جنوبی : بازارچه های مرزی خراسان جنوبی بازگشایی می شوند

                                    
                                                  

بیرجند- ایرنا- چند سالی است که بازارچه های مرزی خراسان جنوبی از طرف افغانستان مورد بی مهری قرار گرفته و وضعیت صادرات در این بازارچه ها از رونق افتاده که امروز با پیگیری های مسوولان استانی و کشوری خبرهای خوشی از بازگشایی این بازارچه ها در چند ماه آینده، به گوش می رسد.

  به گزارش ایرنا، بازارچه های مرزی خراسان جنوبی برای تامین معیشت مرزنشینان این استان محروم در دهه 1370 راه اندازی شده و از این زمان تا اواسط دهه 80 رتبه های اول تا سوم را در زمینه صادرات در بین بازارچه های مرزی کشور داشته اند.

اما از سال 1386 بود که بازارچه یزدان شهرستان زیرکوه و گلورده شهرستان درمیان از رونق اصلی خود در زمینه صادرات افتاده و در این زمینه عملکرد خوبی نسبت به زمان افتتاح خود نداشته اند تا اینکه در یک سال گذشته و بخصوص اواخر سال گذشته کشور افغانستان قفل بی مهری بر در این بازارچه های زده و تمام نیروهای گمرکی خود را از این بازارچه های فراخون کرده است.

تعطیلی بازارچه های مرزی خراسان جنوبی در اواخر سال گذشته باعث تشکیل صف 9 کیلومتری در بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه به عنوان تنها بازارچه فعال خراسان جنوبی شد که این عامل نارضایتی تجار خراسان جنوبی و در پی آنها مشکلاتی جدیدی برای آنها به دنبال داشته است.

هر چند در یک سال اخیر مسوولان استانی در خصوص فعال کردن بازارچه های خراسان جنوبی پیگیری های زیادی داشته اند اما این پیگیری ها رضایت تجار استان را جلب نکرده و باعث انتقاد مکرر تجار از مسوولان شده است.

همچنین استاندار خراسان جنوبی طی سفر هفته گذشته خود به شهرستان زیرکوه خبر از بازگشایی بازارچه های استان طی چند ماه آینده را داده که امید است با بازگشایی این بازارچه فعالیت های تجاری این استان محروم رونق گیرد.

وجه الله خدمتگزار، فعال سازی بازارچه های مرزی استان را از جمله سیاست های کاری به منظور تثبیت جمعیت در نقاط مرزی و عشایری دانسته و گفته، در سفر رییس جمهور افغانستان به ایران، موضوع فعال سازی تمامی بازارچه های مرزی استان مطرح و به تصویب رسید که امیدواریم روند اجرایی شدن آن در کشور افغانستان هرچه سریعتر انجام شود.



* *بازگشایی بازارچه های خراسان جنوبی

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه استاندار خراسان جنوبی در جمع مردم شهرستان زیرکوه قول بازگشایی بازارچه های مرزی استان را داده افزود: با بازگشایی بازارچه ها دغدغه معیشتی تجار خراسان جنوبی رفع می شود.

محمد علی خاشی افزود: در یک سال گذشته بازارچه های خراسان جنوبی به صورت مرتب از طرف کشور افغانستان بسته می شد و به صورت دلخواه هر زمان دوست داشتند این بازارچه ها را به صورت دو تا سه روز فعال می کردند.

وی اضافه کرد: بلاتکلیفی صادرات در بازارچه های خراسان جنوبی نارضایتی تجار این استان را به دنبال داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی، مهمترین مشکل بازارچه های خراسان جنوبی عدم رسمیت شناختن این بازارچه از طرف افغانستان دانست و افزود: در حال حاضر بازارچه ماهیرود به عنوان تنها معبر اصلی صادراتی خراسان جنوبی و افغانستان مطرح است که به دنبال افزایش تعداد معابر اصلی صادراتی بین استان و افغانستان هستیم.

خاشی یادآور شد: در مصوبه راه اندازی بازارچه یزدان شهرستان زیرکوه این بازارچه به عنوان گمرک اصلی معرفی شده که تاکنون اجرایی نشده است.



**بازارچه ماهیرود تنها معبر صادراتی کالا به افغانستان

مدیرکل بازارچه های مرزی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر بیشتر صادرات خراسان جنوبی به کشور افغانستان از طریق بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه انجام می شود.

محمدرضا فجر با بیان اینکه در حال حاضر سه بازارچه گلورده شهرستان درمیان، یزدان شهرستان زیرکوه و دوکوهانه شهرستان نهبندان در تعطیلی به سر می برند، افزود: این بازارچه ها از اواخر دی ماه سال گذشته از طرف کشور افغانستان غیرفعال شده است.

وی در خصوص پیگیری های مسوولان استانی در خصوص بازگشایی این بازارچه ها اظهار کرد: تاکنون از طرف مسوولان استانی در خصوص بازگشایی این بازارچه های پیگیری های زیادی شده ولی به نتیجه نرسیده است.

مدیرکل بازارچه های مرزی خراسان جنوبی به سفر اخیر رییس جمهور افغانستان به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در جریان این سفر استاندار خراسان جنوبی مشکلات بازارچه های مرزی استان را با مسوولان ارشد جمهوری افغانستان مطرح کرده است.



** افزایش 105 درصدی صادرات به افغانستان در دو ماه نخست امسال

مدیرکل بازارچه های مرزی خراسان جنوبی اضافه کرد: با مطرح شدن مشکلات بازارچه های استان در کمیته تخصصی اقتصادی ایران و افغانستان رییس جمهور افغانستان دستور بازگشایی بازارچه های خراسان جنوبی و استقرار ماموران گمرک در این بازارچه ها را داده است.

فخر تصریح کرد: با پیگیری های صورت گرفته در خصوص بازگشایی بازارچه های خراسان جنوبی تا سه ماه دیگر خبرهای خوشی مبنی برای فعال شدن دائم این بازارچه های به گوش می رسد.

مدیرکل بازارچه های مرزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به طور متوسط روزانه 250 کامیون حامل کالاهای صادراتی از طریق بازارچه ماهیرود استان به کشور افغانستان صادر می شود، گفت: مصالح ساختمانی، گچ و سیمان، انواع شوینده ها و آهن آلات از مهمترین کالاهای صادراتی به کشور افغانستان است.

فخر بیان کرد: از ابتدای سال جاری واردات کالا از کشور افغانستان از طریق بازارچه و گمرک استان نداشته ایم.

وی عنوان کرد: از امسال صادرات کالا به کشور افغانستان از نظر وزنی 105 درصد و از نظر ارزش 57 درصد افزایش یافته که این صادرات تنها از بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه بوده است.



**بازارچه گلورده شهرستان درمیان همچنان در تعطیلی

فرماندار شهرستان درمیان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بازارچه گلورده شهرستان درمیان از اواخر سال گذشته از طرف کشور افغانستان بسته شده، گفت: انتظار ما از مسئولان استانی پیگیری جهت هرچه سریعتر فعال شدن این بازارچه ها است.

محمد بشیری زاده با بیان اینکه با تعطیلی بازارچه مرزی شهرستان درمیان اقتصاد محلی این شهرستان با چالش مواجه شده ، افزود: ما به دنبال اجرای سهمیه خرده فروشی عشایر و مرزنشینان در این بازارچه هستیم.

وی اظهار کرد: بازارچه مرزی گلورده از سال 72 تا 85 مقام اول تا سوم را در زمینه صادرات در کشور داشته است.

فرماندار شهرستان درمیان مهمترین مشکل بازارچه مرزی گلورده شهرستان درمیان را عدم استقرار گمرگ افغانستان در آن سوی بازارچه دانست و گفت: با رایزنی مسئولان و استقرار مسئولان گمرک افغانستان مشکلات این بازارچه حل می شود.

بشیری زاده در پایان یادآور شد: بازارچه گلورده شهرستان درمیان از دهه 70 در این شهرستان راه اندازی شده و در سال های اولیه خود از نظر صادرات در کشور بی نظیر بوده است.

یکی از فعالان بازرگانی شهرستان زیرکوه هم گفت: از اواخر سال گذشته به صورت کلی بازارچه یزدان این شهرستان از طرف کشور افغانستان بسته شده است.

محمد محسن موهبتی اضافه کرد: البته در گذشته نیز صادرات در این بازارچه نابسامان بوده و این بازارچه از سال 86 رونق اصلی خود را از دست داده است.

وی پیگیری های مسوولان استانی در خصوص حل مشکلات بازارچه های خراسان جنوبی را بسیار کند دانست و گفت: نیاز است با توجه به مشکلات تجار استان این پیگیری های تسریع داده شود.

رییس شورای شهر زیرکوه از انباشت کالاهای برخی تجار در بازارچه یزدان خبر داد و افزود: بیشتر کالاهای انباشت شده در این بازارچه از طریق بازارچه ماهیرود به کشور افغانستان صادر شده است.



**حل مشکلات بازارچه های خراسان جنوبی در گرو رایزنی با افغانستان

موهبتی با اشاره به مشکل بازارچه های مرزی خراسان جنوبی گفت: بازارچه های استان از طریق کشورمان فعال و تنها افغانستان قفل بی مهری بر در این بازارچه زده که حل مشکلات این بازارچه ها در گرو رایزنی با کشور افغانستان است.

وی بیان کرد: تاکنون مسوولان برای حل مشکلات بازارچه های استان بسیار ضعیف عمل کرده اند.

یکی از فعالان بازرگانی شهرستان زیرکوه با بیان اینکه بازارچه مرزی یزدان از سال 86 رونق اصلی خود را از دست داده ، تصریح کرد: در این دوران این بازارچه به عنوان معبر اصلی تلقی شده و چارت سازمانی و نیرو گرفته که درحال حاضر نیروی های این بازارچه در بازارچه میل 78 شهرستان سربیشه فعالیت دارند.

موهبتی در پایان خواستار ارتقای بازارچه یزدان به معبر اصلی صادراتی خراسان جنوبی شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.