گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

جایگاه و اهمیت قصرشیرین در اقتصاد ایران


                       
                         قرن 21 قرن تکنولوژی و دگرگونی است هر روز که از خواب بیدار می شویم دیگر شنیدن پیدایش اختراعات و شگفتیهای جدید برایمان بسیار تعجب برانگیز نخواهد بود. علم و تکنولوژی با رشد چشمگیر خود باعث دگرگونی بسیاری از چیزها شده است .

اقتصاد و جنگ نیز از این تغییرات مستثنی نبوده اند. کشورهای استعمارگر دیگر کمتر به شکل قدیم برای غارت و استعمار کشورهای ضعیف دست به لشکرکشی و حضور نظامی می زنند. الان بسیاری از کشورهای قدرتمند بدون سرو صدا و با لشکر اقتصادی خود در صدد فتح بازارهای دیگر کشورها و بدست آوردن ثروتهای هنگفت هستند.

حال اگر در جای از این جهان پهناور جنگ نظامی نیز صورت می گیرد هدف اصلی بدست آوردن منافع و بازار اقتصادی کشورهاست . چرا که پس از فتح کشور ضعیف , کشور قدرتمند با جایگزین کردن افراد دست نشانده با اطمینان از تامین منافع مادی خود برای تحریک نکردن احساسات ملتها , آن کشور را ترک می کند .

در دنیای امروز قدرت اقتصادی و روابط تجاری  یکی از عوامل بسیار مهم بازدارندگی جنگهای نظامی بحساب می آید.

برای نمونه می توان به کشورهای کره جنوبی و آلمان اشاره کرد. این کشورها جزء قدرتهای اتمی و بزرگ نظامی دنیا نیستند .

آلمان پس از شکست هیتلر در جنگ دوم جهانی سمت سوی سرمایه گذاریها و برنامه ریزیهای خود را از نظامی گری به سوی اقتصاد تغییر داد و کره ی جنوبی نیز با توسعه اقتصادی و برنامه های بلند مدت اقتصادی سعی بر ایجاد امپراطوری قدرتمند اقتصادی در دنیای نوین امروزی در تمام کره زمین کردند,بسیاری از محققین این همه پیشرفتهای اقتصادی این دو غول اقتصادی را در حس برتری جویی و سخت کوشی آنها بر می شمارند.

کره جنوبی در طول 60 سال توانست از یک اقتصاد ضعیف به یک اقتصاد قوی تغییر جایگاه دهد , کشور کوچکی که علی رقم کمبود منابع طبیعی (مساحت کره جنوبی تقریبا یک هفدهم مساحت ایران می باشد) به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا ششمین ذخایر ارزی جهان را بدست آورد.

حال کمتر شهر و بازاری در دنیا را می توان یافت که محصولات کره ای (سامسونگ LG هیوندای کیا موتورز) در آن یافت نشود و به فروش نرسد.

کره جنوبی امروزه در دنیا به جایگاهی رسیده است که اکثر کشورهای بزرگ دنیا برای شرکتهایش ارزش زیادی قائل اند و در این کشور ثرمایه گذاری کرده اند و کره نیز به دلیل بزرگ و معتبر بودن شرکتهایش در اکثر کشورهای دنیا شعبه دارد .

خوب همین اقتصاد قدرتمند و روابط خوب اقتصادی یکی از بالاترین امنیتهای نظامی را برای کره ی جنوبی به ارمغان آورده است بطوریکه اکثر کشورهای قدرتمند دنیا امنیت کره ی جنوبی را امنیت خود می پندارند.اینها مثالهایی از اهمیت قدرت اقتصادی و تاثیر بسزای آن بر امنیت نظامی و روابط بین الملل در دنیای امروز می باشند.

می توان تحریمهای اقتصادی علیه ایران در دهه ی گذشته را نیز یکی از مثالهای بارز اهمیت قدرت و جنگ اقتصادی در دنیای امروز برشمرد.

قدرتهای استکباری بزرگ و در راس آنها آمریکا پس از پایان 8 سال جنگ تحمیلی صدام علیه ایران دست از خصومت علیه ایران برنداشتند و این بار با به راه انداختن تحریمهای اقتصادی در صدد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران برآمدند.

و با فشارهای اقتصادی سعی داشتند که ایران را از پیشرفت باز دارند و خواسته های خود را بر ایران تحمیل کنند کاری که با جنگ تحمیلی نتوانستند به اجرا درآورند این بار با جنگ اقتصادی در صدد تحقق آن بودند.

حال در این شرایطی که دشمن صنعت نفت ایران را تحریم کرده و قیمت نفت نیز کاهش چشمگیری داشته است , وقت آن رسیده که مسئولان با تغییر نگرش و برنامه های خود اقتصاد , بیمار تک محصولی ایران را مداوا کنند و پایه های اقتصادی پویا و صادرات محور را پی ریزی و اقتصاد ایران را در برابر تحریمهای دشمنان بیمه نمایند.

اگر با نگاهی دقیق و بررسی موقعیت ایران و همسایه هایمان در منطقه بپردازیم می توانیم بازارهای بزرگ عراق در غرب کشور , افغانستان در شرق کشور و آسیای میانه در شمال ایران را کلید برونرفت از وضعیت اقتصادی کنونی بیابیم.

بازار بزرگ 32 میلیون نفری عراق با 1458 کیلومتر مرز مشترک با ایران , می تواند شاه کلیدی برای صادرات و به تبع آن اقتصاد ایران باشد.

حال قصرشیرین با داشتن دو بازارچه مرزی با عراق یکی بازارچه مرزی پرویزخان به عنوان بزرگترین بازارچه مرزی ایران که بیشترین صادرات ایران به عراق از این مرز صورت می گیرد و دیگری بازارچه مرزی خسروی به عنوان یادگار جاده تاریخی ابریشم می تواند جایگاه رفیعی را در مسیر صادرات ایران به عراق داشته باشد.

امید است مسئولان کشوری , استان کرمانشاه و محلی شهرستان قصرشیرین بیش از پیش به موقعیت استراتژیک اقتصادی بازارچه مرزی پرویزخان و بازارچه مرزی خسروی و شهرستان قصرشیرین اهمیت دهند. و با ترمیم و تعریض راههای موصلاتی و تسریع در احداث زیر ساختهای بازارچه های مرزی پرویزخان و خسروی و ایجاد رونق اقتصادی قصرشیرین به عنوان منطقه ویژه اقتصادی و تصویب منطقه آزاد اقتصادی قصرشیرین و جذب بودجه بیشتر از مجلس و دولت و همچنین جذب سرمایه گذاران خارجی برای ایجاد کارخانه ها و کارگاهایی با هدف صادرات به عراق به اشتغال زایی در منطقه و اقتصاد کشور کمک نمایند.

                                             و من الله توفیق                  محسن  کریمی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.