گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

محمد رضازاده رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: میزان صادرات غیرنفتی ایران به عراق شش میلیارد دلار در سال است

                                
                                         به گزارش ایرنا محمد رضازاده روز چهارشنبه در دیدار با مهندسان و فعالان اقتصادی استان اردبیل افزود: همچنین مجموع مبادلات بازرگانی بین ایران و عراق 13 میلیارد دلار در سال است. 

وی با اشاره به اینکه 80 درصد خدمات فنی و مهندسی عراق را شرکت های ایرانی انجام می دهند، گفت: مجموع خدمات فنی و مهندسی ما در عراق چهار و دو دهم میلیارد دلار در سال است.

وی افزود: در موضوع اشتغالزایی ایرانیان در عراق فقط شرکت های دولتی می توانند اقدام کنند و شرکت هایی که در این زمینه مایل به کار در عراق هستند باید در آن کشور مراحل ثبت شرکت خود را انجام دهند. 

رضازاده اظهار کرد: در زمان فعلی دولت عراق پروژه های خود را بدون مناقصه برای اجرا در اختیار شرکت های خدمات فنی و مهندسی ایران قرار می دهد اما به لحاظ مشکلات بودجه ای، پیش پرداختی برای آنها ندارد. 

وی، مشکل اصلی خدمات فنی و مهندسی امسال را در عراق کمبود بودجه دولت به خاطر جنگ در این کشور ذکر و اظهار کرد: به همین دلیل پرداخت ها به شرکت های فنی و مهندسی با مشکل مواجه شده است.

رضازاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در کشور عراق امسال چهار نمایشگاه بین المللی برگزار می شود که دو مورد آن مربوط به انرژی است و در شهرهای اربیل و بغداد برگزار می شود.

او افزود: شرکت های ایرانی می توانند برای نمایش توانمندی های خود در این نمایشگاه ها شرکت کنند.

وی همچنین گفت: برای انتقال ارز، مشکلی بین ایران و عراق وجود ندارد و بانک پارسیان به عنوان بانک مرجع دلار را به نرخ آزاد در عراق به انتقال دهندگان پرداخت می کند. 

او با اشاره به اینکه در مورد ضمانت نامه شرکت های خدمات فنی و مهندسی هم مشکلی وجود ندارد، گفت: بانک پارسیان و تعاون و الاتحاد عراق ضمانت نامه صادر می کنند.

دکتر فرید صالحی عالی، رییس سازمان نظام مهندسی استان اردبیل هم در این نشست گفت: این سازمان در بحث اشتغالزایی و صادرات خدمات فنی و مهندسی رسالت سنگینی بر عهده دارد.

وی افزود: در این زمینه استان اردبیل با تأسف یکی از استان های کم تحرک بوده که انتظار می رود با هماهنگی اتاق بازرگانی و رایزن بازرگانی ایران در عراق این مشکل جبران و زمینه بهره مندی کشور عراق از توانمندی استان اردبیل در ارتباط با خدمات فنی و مهندسی فراهم شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.