گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

مشکلات و موانع فراروی کار مبادلات مرزی از بازارچه سومار رفع شد

           

          

 به گزارش خبرنگار ایرنا در نشست سه ساعته ای که چهارشنبه شب با حضور فرمانداران شهرستان های بلدروز عراق و گیلانغرب و اعضای اتاق های بازرگانی و تعاون دو استان کرمانشاه و دیالی، گمرک و مرزبانان بازارچه سومار برگزارشد تجار و بازرگانان استان دیالی و بغداد با حضور در مرز سومار و رایزنی با تجار و بازرگانان کرمانشاه چگونگی مبادلات تجاری از این بازارچه را بررسی و کالاهای مورد تقاضای دو طرف را نیز شناسایی کردند.


فرماندار شهرستان گیلانغرب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به تلاش ها و پیگیری های مستمر صورت گرفته و مساعدت های استاندار کرمانشاه سرانجام موانع موجود برطرف و مرز سومار برای آغاز تبادل تجاری مهیا شد.

فرامرز اکبری اظهار داشت: نشست بسیار مطلوبی بین تجار و اعضای اتاق های بازرگانی دو استان کرمانشاه و دیالی برگزار شد و با رفع مشکلات مرز سومار به مرزهای تجاری کشور پیوست و این آمادگی وجود دارد که تجار دو طرف کالاهای خود را ارایه و تحویل دهند.

وی افزود: امیدواریم با توسعه بیشتر تجارت از طریق این مرز اقتصاد استان و کشور بیش از پیش رونق یابد و بتواند نقش خوبی را در رفع معضل بیکاری منطقه داشته باشد.

فرماندار گیلانغرب با بیان اینکه تجار می توانند بدون هیچ گونه مشکلی کار تجارت از بازارچه سومار را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانند از تجار خواست با توجه به شرایط خوبی که این مرز به لحاظ نزدیکی با بغداد و از نظر امنیت در آنسوی مرز دارد حضوری موثر در امر مبادلات کالا داشته باشند.

محمد معروف حسین فرماندار بلدروز عراق نیز با اشاره به اینکه دیدار خوبی بین تجار و بازرگانان دو طرف در مرز سومار صورت گرفت گفت: در نشست امروز دو اتاق کرمانشاه و دیالی و بازرگانان دو طرف به یکدیگر معرفی شدند تا با رایزنی مناسب نیازهای دو استان را تامین کنند.

وی با قدردانی از مسوولان استان کرمانشاه در پیگیری راه اندازی بازارچه سومار گفت: تمامی دستگاه های اجرایی و اداری ذیربط عراق پای کار هستند و برای انجام مبادلات مرزی و ترانزیتی از این بازارچه مشکلی نداریم.

بازارچه مرزی سومار 16 فروردین ماه امسال با حضور استانداران کرمانشاه و دیاله عراق، معاون وزیر کشورعراق و سفیر ایران در عراق و برخی مسوولان محلی دو استان به طور رسمی افتتاح شد.

کالاهای صادراتی از بازارچه مرزی سومار به استان های دیالی، بخش واسط و استان های شرقی عراق و بغداد صادر می شود.

بازارچه مرزی سومار با بغداد 155 کیلومتر و با کربلا 230 کیلومتر فاصله دارد. 

بخش مرزی سومار در 90 کیلومتری شهرستان قصرشیرین واقع شده است. 

قصرشیرین در فاصله حدود 180 کیلومتری غرب کرمانشاه با دو بخش مرکزی و سومار و بیش از 27 هزار نفر جمعیت، دارای 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق است که در امتداد این مرزهای طولانی دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان فعال است.

حدود 48 درصد کل صادرات کشورمان به عراق از طریق استان کرمانشاه صورت می گیرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.