گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

ظرفیت‌های صادرات به عراق / انتظارات بخش خصوصی از دولت

                 اعضای کمیسیون تسهیل تجارت با توجه به حضور مقامات بلندپایه دولتی در نشست‌های آتی هیات نمایندگان اتاق تهران، به بررسی موضوعات قابل طرح در این نشست پرداختند. علیرضا کلاهی تعیین تکلیف نرخ ارز را مورد تاکید قرار داد و گفت: «اگرمسایل سیاسی اجازه نمی‌دهد که نرخ ارز بر اساس منطق اقتصادی تعیین شود، انتظار این است که دست کم نرخ بهینه‌ای برای ارز انتخاب شود.» او همچنین با اشاره ظرفیت‌های صادرات به عراق، پیشنهاد کرد که موضوع توسعه تجارت با همسایگان در نشست با مقامات دولت مورد تاکید قرار گیرد.

رییس سازمان توسعه تجارت نیز موضوع «پشتیبانی دولت از صادرات» و «تسهیل تجارت از طریق مقررات‌زدایی» را پیشنهاد کرد. او همچنین گفت: «اقتصاد ایران بیش از هر زمان دیگر به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد. اگر سرمایه‌گذاران خارجی وارد ایران شوند، بانک‌های خارجی هم می‌آیند.» افخمی‌راد تسهیل الحاق به سازمان تجارت جهانی را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: «ایران هرگاه اقدام برای الحاق به این سازمان را آغاز کند، به ثمر نشستن این تلاش‌ها 8 تا 10 سال طول می‌کشد.» لطفی پیشنهاد استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های خارجی را مطرح کرد. در همین حال شجاع‌الدینی، عضو دیگر کمیسیون گفت: «سرمایه‌گذاری خارجی جزو سیاست‌های صندوق نیست اما تسهیلات این صندوق می‌تواند برای صادرات خدمات فنی و مهندسی مورد استفاده قرار گیرد.» لطفی همچنین توجه به زیرساخت‌ها نظیر ایجاد پروازهای مستقیم به مقاصد تجاری را نیز مورد اشاره قرار داد.
سیدرضی میری نیز گفت: «باید دولت را متقاعد کنیم که پیش از تصمیم‌گیری و تنظیم قوانین، بخش خصوصی را مورد مشورت قرار دهد.»

دیدگاه محمد رضا انصاری هم این بود که چنانچه دولت برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی تلاش می‌کند باید به این نکته توجه نشان دهد که این سرمایه‌ها به عنوان ابزاری برای ارتقای ظرفیت‌های ملی مورد استفاده قرار گیرد. عباس آرگون از «مبارزه با قاچاق کالا و ارز و فساد اداری»، «چابک‌سازی دولت» و نیز «فرهنگ‌سازی در مورد استفاده از تولیدات داخلی» سخن گفت.

در پایان این نشست، اعضای این کمیسیون توافق کردند که نامه‌ای خطاب به دولت برای رسیدگی به وضعیت صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به عراق تهیه شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.