گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

چگونگی ورود بخش خصوصی به تجارت و فروش فرآورده های نفتی و پتروشیمی

          به گزارش ایرنا به نقل از اتاق تهران، منصور معظمی معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت در این نشست، اظهار داشت: از نظر دولت یازدهم ورود و حضور بخش خصوصی در صنعت نفت هیچ مانع و محدودیتی ندارد.
معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت، گفت: با توجه به حجم و ارزش مادی بالای محموله های نفت خام، لازم است خریداران تضمین کافی بدهند تا مشکلی ایجاد نشود. 
معظمی خاطرنشان کرد: بنابراین بخش خصوصی که توان لازم را برای حضور داشته باشد و بتواند در چارچوب سیاست های وزارت نفت عمل کند می تواند نفت و فرآورده ها را خریداری کند.
وی با بیان اینکه حضور بخش خصوصی در پروژه های نفت نیز از نظر دولت هیچ محدودیتی ندارد، افزود: سابقه تقریبا دو ساله دولت یازدهم نیز نشان داده که پروژه های نفتی به هیچیک از بخش های دولتی و شبه دولتی واگذار نشده لذا بخش خصوصی می تواند پیشنهادهای خود را در این زمینه مطرح کند. 
به گفته معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت، برنامه ششم فرصت بسیار مناسبی است تا بخش خصوصی بتواند حرف های خود را به دولت بزند.
معظمی در خصوص راهکاری برای ورود بخش خصوصی به تجارت نفت، نیز گفت: می توان با مدیر بین الملل شرکت جلسات مستقیم و رو در رو گذاشت و بخش خصوصی راهکارهای پیشنهادی خود را با این کمیته در میان بگذارد.
علی شمس اردکانی عضو کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران نیز با اشاره به فروش اوراق سلف نفت در دولت گذشته، گفت: اراده ای از طرف دولت برای اعطای مجوز فروش نفت به بخش خصوصی وجود ندارد و تجربه های قبلی نیز توأم با شکست برای بخش خصوصی بوده است.
وی افزود: ابتدا باید دولت و مسوولان را به این باور رساند که بخش خصوصی می تواند به طور شفاف در تجارت نفت و سوآپ حضور داشته باشد.
شمس اردکانی گفت: در همین اتاق تهران افرادی حضور دارند که حاضر هستند به طور جدی و شفاف به بخش نفت ورود پیدا کنند و بروند از کشورهای دیگر بنزین خریداری کرده و به ایران بیاورند اما متاسفانه این اجازه به آنها داده نمی شود.
رضا پدیدار ریاست انجمن سازندگان تجهیزات نفت ایران نیز با بیان اینکه در حوزه تجارت نفت انحصارطلبی وجود دارد، اظهار داشت: در گام نخست باید فعالان اقتصادی که دارای رتبه بندی اعتباری هستند، شناسایی شده و آنها را در تجارت نفت وارد کرد. 
وی خاطرنشان کرد که این تشکل بخش خصوصی با بیش از 700 شرکت فعال در بخش های مختلف صنعت نفت، این توانایی را دارد که حضور فعال در تجارت نفت و تجهیزات این حوزه داشته باشد.
مهدی شریفی نیک نفس دیگر عضو کمیسیون و از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران نیز این پیشنهاد را مطرح کرد که بخش خصوصی با نظارت وزارت نفت، کنسرسیوم هایی برای ورود به تجارت نفت تشکیل دهد. 
وی گفت: شرکت نفت می تواند یکی از شرکت های بازرگانی تابعه خود مانند شرکت نیکو را به عنوان عضوی از این کنسرسیوم معرفی کند که با شرکت های توانمند بخش خصوصی که از زیرساخت های مناسبی در تجارت برخودار هستند، تجربه تازه و پرباری را در بخش تجارت نفت داشته باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.