گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

بحران صادرات هندوانه به عراق در مرز مهران

                  

حجم زیاد صادرات هندوانه در محوطه گمرک مرز مهران و قرار گرفتن این محصول در زیر آفتاب سوزان باعث شده تا مشکلاتی برای تجار به وجود آورد.

 

تعدادی از تجار مهرانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا از شرایط نوبت دهی به کامیون های حامل میوه و تره بار اظهار گله مندی کرده و گفتند: با توجه به شرایط نامساعد و گرمای بالای 50 درجه هوا در این شهر گرمسیری رعایت نوبت دهی بسیار ضروری است.
با توجه به نوبت دهی های در نظر گرفته شده ابتدا اجازه خروج کالاهای فاسد نشدنی مانند سیمان و آجر را می دهند بعد کالاهای مانند میوه و تره بار که زودتر خراب می شوند از مرز خارج می کنند.
 این رویه باعث خراب شدن میوه ها و کالاهای فاسد شدنی از جمله هندوانه می شود.
مدیرکل گمرکات استان ایلام در گفت و گو با ایرنا علت این امر را حجم زیاد کالاهایی مانند هندوانه به مرز می داند و می گوید:برای خروج کالاهای فاسد شدنی و نشدنی به صورت نوبت مساوی اقدام کرده ایم و در این چند روز به خاطر اشباع بازار محصولات کشاورزی در عراق برخی از محصولات در مرز معطل می شوند.
خلیل حیدری اظهار کرد:طی چند روز گذشته شرایطی پیش آمده که اگر تجار عراقی نیاز به 100 کامیون هندوانه دارند تجار ما یک حجم عظیم از این محصول را حدود یک هزار کامیون را روانه مرز می کنند.
وی تصریح کرد: تجار عراقی برای اینکه این محصول را با قیمتی خیلی پایین تر از تمام شده آن خریداری کنند ساعت های 12 ظهر به بازارچه می آیند و همین امر باعث می شود تا هندوانه ساعت ها در بازارچه معطل و بدنبال آن خراب شود.
مدیر کل گمرکات استان ایلام از مسوولان اداره کشاورزی و سایر دست اندرکاران تولید و صادرات هندوانه خواست تا این محصول را به مرز مهران نفرستند.
حیدری تاکید کرد:گمرک مرز بین المللی مهران اکنون با توجه به حجم زیاد هندوانه ، با بحران این محصول کشاورزی مواجه شده که ناشی از عدم مدیریت کردن در ارسال کالا است.
مرز بین المللی مهران در 85 کیلومتری جنوب غربی ایلام از کانون های مهم تردد کالا به شمار می رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.