گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

اقدامهای دولت برای صادرات بیشتر فرش دستباف به بازارهای جهانی

                  

معاون اجرایی رییس جمهوری از گام های موثر دولت در راستای حضور فرش ایرانی در بازارهای بین المللی خبر داد و گفت: برداشتن موانع در عرصه بین المللی از جمله لغو ممنوعیت واردات فرش به بازار آمریکا و ثبت فرش دستباف در بازارهای بین المللی از جمله این اقدامات به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمد شریعتمداری روز یکشنبه در آیین افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران، تصریح کرد: ثبت فرش در بازارهای بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه ای که تاکنون 40 نقطه را قرار است به ثبت برسانیم و نقطه های دیگری را نیز مشخص کردیم که باید هرچه سریع تر به ثبت برسد. 
وی با تاکید بر اینکه نباید به دست خود فرش ایرانی را نابود کنیم، افزود: باید در قالب های متعددی برای حمایت از فرش دستباف ایران برنامه ریزی منسجمی به عمل آوریم. 
وی سپس بر ضرورت صیانت از این هنر - صنعت ایرانی تاکید کرد و اضافه کرد: بین نیازهای اولیه تولیدکنندگان و سود نهایی فرش در بازارها یک رابطه متناظر و همسو وجود دارد که هرگاه این رابطه از حالت تعادل خارج شد مشکلات این عرصه نیز افزایش پیدا می کند. 
وی سپس بر فراهم آمدن شرایط مطلوب برای چند هزار بافنده فرش دستباف تاکید کرد و گفت: از زمان تاسیس مرکز ملی فرش ایران این مجموعه دارای حامی شد و دولت نیز تلاش های خود را در این راستا به مرحله ظهور رساند. 
وی اظهار داشت: دولت در 24 ماه اخیر تلاش کرده تا ثبات و آرامش در همه ابعاد زندگی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نمودار شود و در فضای جامعه ایران بدرخشد که این بهترین نتیجه رویکردهای دولت است.
معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه آمار و ارقام نشانگر توفیق نسبی دولت در عرصه اقتصادی است، گفت: این موضوع نشان می دهد مردم به اهدافی که در انتخابات پیگیری می کردند، رسیده اند، چرا که بی ثباتی از اقتصاد و سیاست خارجی ایران رخت بربسته و در حوزه اقتصاد نیز نرخ تورم به عنوان یک عامل بازدارنده کنترل شده است.
وی تصریح کرد: از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، نرخ تورم از 40 به 15 درصد کاهش یافته که این میزان کاهش در طول تاریخ اقتصاد ایران کم سابقه است.
معاون اجرایی رییس جمهور سپس خاطرنشان کرد: دولت مصمم است که این روند کاهش تورم و شکوفایی اقتصادی را ادامه دهد و در کنار این تلاطم بازار ارز را که منشا بسیاری از ناکارآمدی ها و ناآرامی های اقتصادی بود، کنترل کند که براین اساس، شاخص نوسانات نرخ ارز در سال 93 به 42 درصد کاهش یافت.
شریعتمداری با تاکید براینکه فضای سرمایه گذاری در ایران نسبت به گذشته بهبود یافته و تولید جان تازه ای گرفته است، اظهار داشت: هرچند هنوز هم در سفر های استانی شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی هستیم اما آنچه در 21 سفر اخیر استانی توانستیم به وضوح مشاهده کنیم، این است که بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شده، مجدد به عرصه تولید بازگشته اند.
وی افزود: در سال 93 اقتصاد ایران موفق شد بعد از دو سال افول، دوره بهبود و رونق را آغاز کند و اکنون قدم های اولیه از رونق را تجربه می کنیم، چرا که رشد سرمایه گذاری که در فاصله سال های 91 و 92 منفی بود، در سال 93 مثبت و به 3.5 درصد رسیده است.
شریعتمداری، صادرات را به عنوان یک عامل پیش برنده اقتصاد ایران دانست و گفت: هدف دولت این است که بتواند بهبود مستمر فضای کسب و کار را با دقت بیشتری صورت دهد و رتبه فضای کسب و کار ایران را به زیر 100 برساند.
معاون اجرایی رییس جمهور با تاکید بر ضرورت شناسایی مجوزهای زائد، خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی نیازمند برداشتن این مجوزها و رفع مشکلات خود هستند که براین اساس، بنا داریم بزودی از دیوار موانع و مجوزهای زائد با حضور رئیس جمهور رونمایی کنیم.
وی گفت: این دیوار تمام مسائل و مشکلات پیش روی صادرات را در بر دارد و بر این اساس هدف ما این است که بتوانیم در حضور رئیس جمهور از این موانع رونمایی کرده و به مرور دولت گام های لازم را برای برداشتن این موانع بردارد، این در شرایطی است که در سال 77 نیز این موانع به وضوح وجود داشته است. 
شریعتمداری افزود: بر این اساس دیواری در زمان دولت هشتم از سوی رئیس جمهور رونمایی شد که بر روی آن موانع و مشکلات پیش روی صادرات حک شده بود و دولت یکی یکی آنها را از پیش روی صادرکنندگان برداشت که در اولین گام نیز حذف پیمان سپاری ارزی برای صادرکنندگان بود.
معاون رییس جمهوری اضافه کرد: امیدواریم که مشابه آنچه در سال 77 برای صادرات صورت گرفت، بتوانیم در فضای اقتصادی به صورت عام موانع و مشکلات را از پیش رو برداریم، به نحوی که بتوانیم کمترین مانع را پیش روی صادرات داشته باشیم.
در حاشیه آئین گشایش این نمایشگاه از دانشنامه آنلاین فرش دستباف با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور رونمایی شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.