گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

فرماندار قصرشیرین: توسعه مرز پرویزخان به هماهنگی بیشتر بین مسولین ایران و عراق نیازمند است

                  

فرماندار قصرشیرین در دیدار با هیات تجاری اقلیم کردستان عراق در مرز رسمی پرویزخان حل مشکلات و مسایل مرزی را نیازمند هماهنگی بیشتر مسوولان جمهوری اسلامی ایران و عراق بیان کرد.


به گزارش خبرنگار ایرنا افشین رضایی روز چهارشنبه در جریان دیدار با هیات تجاری اقلیم کردستان عراق در محل پایانه مرزی پرویزخان افزود: تلاش بر این است که در این دیدار نقاط قوت دو طرف تقویت و تعهدات قبلی دو طرف در معاهدات گذشته نیز پیگیری شود.
وی اظهار کرد: مرز پرویزخان به دلیل کارکرد اقتصادی آن مزیتهای زیادی برای دو طرف دارد و برای افزایش بار صادراتی در این مرز بایستی همکاری نیز افزایش یابد.
وی گفت: اگر مشکلات موجود در مرز برطرف نشود نمی توانیم شاهد افزایش صادرات و واردات باشیم.
فرماندار قصرشیرین اظهارداشت: یکی از مشکلات موجود در مرز رسمی پرویزخان ساعات کاری است که به دلیل اختلاف ساعت بین دو طرف بارها در نشستهای قبلی مورد بحث قرار گرفته است.
رضایی ساعت کاری مورد توافق دو طرف در مرز پرویزخان را برای شروع فعالیتهای اقتصادی در کشورمان هشت و 30 دقیقه صبح برابر با ساعت هفت صبح در اقلیم کردستان اعلام کرد.
وی ادامه داد: این آمادگی وجود دارد در روزهای جمعه نیز نسبت به صادرات کالا به اقلیم کردستان عراق اقدام کنیم زیرا توقف بار در روزهای تعطیل هزینه های زیادی برای تجار و پیله وران ایرانی به همراه دارد.
وی رفع محدودیت تردد برای تجار ایرانی از سوی اقلیم کردستان عراق را خواستار شد و گفت: ما از این نظر برای تردد تجار طرف مقابل مشکلی نداریم.
وی در ادامه به کمبود ناوگان حمل و نقل اقلیم کردستان برای تخلیه و بارگیری اشاره کرد و افزود: باید این تعداد کامیونها به ویژه برای صادرات تره بار که از فساد پذیری بالایی برخوردار است افزایش یابد.
فرماندار قصرشیرین اضافه کرد: برای جبران کمبود ناوگان حمل و نقل می توان کامیونها در مقصد و به صورت حمل یکسره بار کار تخلیه را انجام دهند.
رضایی اعتصاب رانندگان طرف عراقی را یکی دیگر از مشکلات موجود در مرز رسمی پرویزخان ذکر کرد و گفت: وظیفه دو طرف بر پیگیری مشکلات تجار و رانندگان است و باید به تعهداتی که در این خصوص وجود دارد پایبند بود.
وی در ادامه خواهان برخورد مناسب طرف عراقی با رانندگان ایرانی شد و خاطرنشان کرد: مواردی هست که باید با حسن نیتی که در گذشته وجود داشته است انجام شود.
نماینده عالی دولت در قصرشیرین در خصوص صادرات کالاهای لبنی نیز گفت: زمان بررسی کنترل کیفیت این کالاها در قرنطینه مرزی طرف عراقی که باعث فساد آنها می شود باید کاهش یابد.
سرپرست هیات اقتصادی و جانشین رییس اداره گرمیان کردستان عراق هم در این نشست گفت: تلاش می کنیم تا موانعی که بر سر راه صادرات کالا از مرز رسمی پرویزخان وجود دارد را برطرف کنیم.
یونس احمد محمود افزود: زمان و نحوه دیدارهای مسوولان ایرانی و عراقی در مرز یکی از مشکلات موجود است که برای کاهش این معضل باید دیدار مسوولان مرزی افزایش یابد.
وی اظهار کرد: مرز پرویزخان قصرشیرین بیشترین حجم صادرات کالا با اقلیم کردستان عراق را برعهده دارد لذا هرچه نشستهای مسوولان دو طرف بیشتر باشد روند صادرات نیز افزایش می یابد.
یونس احمد محمود با بیان اینکه در خصوص مسایل گمرکی برای صادرات مشکلی در مرز نداریم اضافه کرد: یکی از مشکلات که امروز اقلیم کردستان و کشور عراق درگیر آن هستند فعالیت گروهای تکفیری و داعش است.
وی افزود: حضور نیروهای تکفیری و تروریستی داعش در عراق مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.
جانشین رییس اداره گرمیان کردستان عراق گفت: در این نشست مسایل به خوبی مطرح شد که امیدواریم با تعامل بیشتر حل شوند و کارکنان دو طرف ایرانی و عراقی مستقر در مرز پرویزخان تلاش می کنند بعنوان یک تیم واحد مشکلات را برطرف کنند.
مبارزه با قاچاق کالا، ایجاد امکانات رفاهی سرویسهای بهداشتی از سوی طرف عراقی، تمهیدات لازم برای صادرات آبزیان به حوزه اقلیم کردستان عراق، برخورد مناسب با رانندگان و کارگران ایرانی، پیگیری قضایی مطالبات فعالان در مرز، کمبود ناوگان حمل و نقل عراقی، برطرف کردن مشکلات گذرنامه مسافران، ملاقات تجار و پیله وران دو طرف و تمهیدات لازم برای صادرات سویا و ذرت از دیگر مواردی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در پایان این مراسم نمایندگان تجار و پیله وران به بیان مسایل و مشکلات خود پرداختند.
یونس احمد محمود معاون استاندار گرمیان اقلیم کردستان عراق در راس هیاتی تجاری روز چهارشنبه با هدف بهبود و افزایش مبادلات اقتصادی از طریق مرز رسمی پرویزخان با استقبال فرماندار و مسوولان قصرشیرین وارد این شهرستان شد.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق یکی از مهمترین شهرهای غرب کشور برای توسعه روابط اقتصادی با این کشور و اقلیم کردستان است که با داشتن دو مرز رسمی پرویزخان و خسروی اکنون به مرکزی برای فعالیتهای مهم اقتصادی، صادرات و واردات کالا به این کشور همسایه تبدیل شده است. 
اکنون روزانه به طور میانگین 800 تا یک هزار دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی از جمله میوه و تره بار، خشکبار، لوازم و مصالح ساختمانی، لوزام خانگی و دیگر کالاهای مورد نیاز مردم عراق و اقلیم کردستان از مرز پرویزخان صادر می شود. 
همچنین در این مرز روزانه به طور متوسط 500 دستگاه تانکر ترانزیت سوخت ایرانی و عراقی از مبدا اقلیم کردستان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان وارد خاک ایران اسلامی می شود.
بیشترین حجم مبادلات اقتصادی به کشورعراق معادل 54 درصد کالاهای صادراتی کشورمان (یک هزار و 500 کامیون صادراتی و ترانزیتی) از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود ضمن اینکه این مرز به عنوان فعال ترین بازارچه مرزی کشور شناخته شده است.
مرز رسمی پرویزخان نیز اکنون روزانه شاهد حجم بالایی از تزانزیت کالاهای صادراتی و تانکرهای سوختی و تردد مسافران و گردشگران به اقلیم کردستان عراق است.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که در امتداد این مرز دو معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد و مبادلات اقتصادی و تجاری و صادرات کالا به این کشور از این دو مرز انجام می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.