گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

پائین آوردن نرخ ارز به شکل مصنوعی تاثیر منفی بر صادرات دارد

         

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پائین نگهداشتن نرخ ارز به شیوه مصنوعی، تاثیر منفی بر تجارت نشان خواهد داد و واردات کالا صرفه بیشتری پیدا خواهد کرد.


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، ولی الله افخمی راد افزود: منطقی شدن واردات و افزایش صادرات لازم است که به ارز حاصل از صادرات مشابه کالا نگاه شود.
به گفته وی، صادرات زمانی به خوبی پیش خواهد رفت و در مسیر رشد قرار می گیرد که نگاهی واقعی به نرخ ارز داشته باشیم.
افخمی راد اضافه کرد: چنانچه همانند برنامه های پنج ساله به میزان اختلاف نرخ تورم داخلی و بین المللی بر روی نرخ ارز برود، قیمت واقعی ارز محقق خواهد شد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تاکید کرد: هنگامی که این رویه منطقی در مورد نرخ ارز در پیش گرفته نشود و نرخ ارز را به شیوه ای مصنوعی پایین نگهداشته شود، تاثیر منفی آن بر تجارت خود را نشان خواهد داد، به گونه ای که در این شرایط واردات کالا صرفه بیشتری پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر صادرات رفته رفته صرفه خود را از دست خواهد داد و این روند بر خلاف رویکرد تجاری و اقتصادی کشور است.
افخمی راد، یکی از دلایل کاهش صادرات در ماه های گذشته امسال را تردید در مورد نرخ ارز دانست و گفت: فعالان اقتصادی در دوران انتظار برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای در مورد آینده نرخ ارز تردید داشتند و به همین دلیل در انجام امور تجارت تاخیر ایجاد کردند.
به گفته وی، نرخ ارز عاملی مهم و تاثیرگذار در دادوستد بین المللی است و سرنوشت آن با تجارت مشترک است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: طی سال جاری عوامل دیگری در کاهش تجارت و افت صادرات نقش داشته که مهمترین آن کاهش قیمت نفت است و این موضوع پیامد افت بهای محصولات پتروشمی و میعانات گازی را به دنبال داشته بطوری که میعانات گازی از نظر ارزش با کاهش 41 درصدی صادرات مواجه شده و محصولات پتروشمی با افزایش چشمگیر صادرات از نظر وزنی، تغییر چندانی را در ارز صادرات تجربه نکرده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاست تجاری کشور برای سال جاری را برپایه دستیابی به صادرات 77 میلیارد دلاری برای سال 1394 به منظور صادرات غیرنفتی (کالا و خدمات) هدف گذاری کرده و سیاست گذاری واردات کشور نیز در جهت ارتقای توان رقابت پذیری تولیدات داخلی صورت خواهد گرفت.
براساس برنامه کمی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با سیاست گذاری تجاری سال 94 در حالی صادرات 61 میلیارد و یکصد میلیون دلاری برای کالا و صادرات 15 میلیارد و 600 میلیون دلاری برای خدمات در نظر گرفته شده که در سال گذشته صادرات کالا به میزان 50 میلیارد دلار و خدمات نیز 13 میلیارد دلار محقق شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.