گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات :آزادسازی ارزهای بلوکه شده بانک توسعه صادرات با اجرای برجام

                

مدیرعامل بانک توسعه صادرات از آزادسازی منابع مسدود این بانک با اجرای برجام خبر داد و گفت: تاکنون نیز با برخی از بانک هایی که دارایی ها این بانک را بلوکه کرده بودند، مذاکراتی انجام شده است.


علی صالح آبادی روز یکشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر اینکه عمده فعالیت بانک توسعه صادرات ارزی است به نحوی که حدود 80 منابع ارزی و 20 درصد ریالی است، افزود: کمک به صادرکنندگان کالا و خدمات از رسالت های این بانک است ضمن آنکه در دنیا نیز مشابه این بانک 'اگزیم بانک'نامیده می شود.
وی با بیان آنکه بعد از برجام ارتباط بانک با سایر بانک ها افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: بانک توسعه صادرات قبل از تحریم با 400 کارگزار بین المللی و بانک های مهم دنیا در زمینه گشایش اعتبار اسنادی، حوالجات، بروات و ضمانت نامه های ارزی و غیره همکاری داشت.
صالح آبادی تصریح کرد: با شرایط جدید ایجاد شده بانک هایی که در گذشته با بانک توسعه صادرات همکاری داشتند علاقه مندند که همکاری خود را به صورت مجدد برقرار کنند لذا برهمین اساس با بسیاری از بانک ها مذاکراتی داشته ایم.
وی با بیان آنکه بانک توسعه صادرات در برخی از بانک ها هنوز موجودی دارد، اظهار داشت: هرچند با این بانک ها مذاکراتی انجام شده اما برقراری ارتباط و همکاری منوط به اجرایی شدن برجام خواهد بود.
وی با اشاره به انجام مذاکره با هیات اسپانیایی نیز گفت: این هیات اعلام کرد که مقررات بانکی در سال های اخیر در اروپا تغییرات زیادی داشته و برهمین اساس قرار شد مقررات جدید برای بانک توسعه صادرات ارسال شود تا پس از مطالعه اقدامات لازم صورت گیرد، ضمن آنکه قرار است هیات فنی در نیمه اول اکتبر( مهر ماه) برای انعقاد تفاهم نامه فنی به ایران اعزام تا بعد از اجرای برجام این تفاهم نامه اجرایی شود.
وی ادامه داد: البته قرار است هیاتی از ایران نیز برای آموزش مقررات بانکی به این کشور اعزام شود تا بتوان همکاری ها را آغاز کرد.

** تامین مالی طرح پتروشیمی بوشهر از منابع خارجی 
وی درباره طرح های عمرانی بانک توسعه صادرات نیز گفت: طرح پتروشیمی بوشهر با رقم 2.2 میلیارد یورو یکی از طرح های مهم در دستو کار بانک توسعه صادرات است که البته قرار است با فاینانس یک بانک خارجی انجام شود اما بانک توسعه صادرات علاوه بر گشایش اعتبار، تعهد پرداخت آن را انجام خواهد داد البته بانک صنعت و معدن نیز در بخش تعهد پرداخت فعالیت خواهد کرد.
صالح آبادی ادامه داد: این طرح از مجموعه منابع خارجی تامین می شود و بخش اول گشایش اعتبار که حدود 500 میلیون یورو است بازگشایی شده و مابقی نیز به مرور تامین خواهد شد.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات، طرح بندر شهید بهشتی چابهار را که توسط صندوق توسعه ملی تامین مالی می شود را یکی دیگر از طرح های این بانک دانست و اظهار داشت: این طرح زیرساختی بوده و توسعه بندر را به همراه دارد ضمن آنکه قرار است طرح های پتروشیمی و فولادی در این بندر اجرایی شود.
به گفته وی، ظرفیت بارگیری بندرشهید بهشتی چابهار در حال حاضر 2.5 میلیون تن است که با اجرای این طرح به 8.5 میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات البته رقم این طرح را 334 میلیون دلار عنوان کرد. 
وی، پتروشیمی گچساران را یکی دیگر از طرح های بانک توسعه صادرات اعلام کرد و گفت: این طرح توسط صندوق توسعه ملی و با عاملیت بانک توسعه صادرات تامین مالی می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.