گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

هدف گذاری 13 میلیارد دلار ی صادرات به عراق تا دوسال آینده

               

 رایزن اقتصادی سرکنسولگری ایران در سلیمانیه با اشاره به صادرات 6.5 میلیارد دلاری سال گذشته ایران به عراق گفت: باید تلاش کنیم این رقم تا دو سال آینده دو برابر شده و به 13 میلیارد دلار برسد.


منصور صالحی فر روز چهارشنبه در نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با هیات تجاری سلیمانیه عراق که در سرسرای اجتماعات اتاق بازرگانی برگزار شد اظهار کرد: در این میان کرمانشاه به دلیل هم مرز بودن با عراق و داشتن مرزهای فعال و بازارچه های رسمی می تواند نقش مهمی برای رسیدن به صادرات 13 میلیارد دلاری ایفا کند.
وی همچنین با اشاره به کاهش حضور تجار و بازرگانان کشورهای هم مرز با عراق به دلیل ناامنی های ایجاد شده در شهرهای مختلف این کشور، از فراهم شدن شرایط برای بازگشت این افراد به عراق جهت انجام کارهای بازرگانی، تجاری و اقتصادی خبر داد.
صالحی فر در ادامه توافق صورت گرفته بین ایران و گروه 1+5 را در افزایش و بهبود شرایط اقتصادی منطقه موثر ارزیابی کرد و گفت: با رونقی که بازار منطقه و بخصوص کشور عراق پیدا می کند تجار ایرانی و استان کرمانشاه می توانند سهم خوبی از این بازار داشته باشند.
رایزن اقتصادی سرکنسولگری ایران در سلیمانیه عراق همچنین از حمایت قاطع این سرکنسولگری از تجار و بازرگانان ایرانی خبر داد که در شهر سلیمانیه به فعالیت های اقتصادی و تجاری دست می زنند.
وی در ادامه برقراری پرواز هوایی بین کرمانشاه و سلیمانیه عراق را در تسهیل امر تجارت و بازرگانی بسیار موثر ارزیابی و خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم استان سلیمانیه خواهان سفر به استانهای مرزی ایران از جمله کرمانشاه برای استفاده از ظرفیتهای این استان ها هستند که برقراری پرواز کمک زیادی به انجام این کار می کند.
صالحی فر در پایان گفت: راه های زیادی برای همکاری دو جانبه بین کرمانشاه و سلیمانیه وجود دارد که امیدواریم این اتفاق با تسهیل امور از سوی مقامات بلند پایه استان های مذکور رخ دهد.
پس از این نشست سه کارگروه تخصصی در بخش های مواد غذایی، نفت و پتروشیمی و لوازم ساختمانی و وسایل وابسته در اتاق بازرگانی کرمانشاه شروع به کار کرد.
در این سفر سه روزه که دیروز آغاز شده، هیات تجاری سلیمانیه عراق با فعالین و مسوولین اقتصادی استان و همچنین استاندار کرمانشاه دیدار خواهند داشت.
شهر سلیمانیه با حدود یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت در شمال شرقی عراق، نزدیک به مرز ایران و در اقلیم کردستان قرار گرفته و از کانون های مهم اقتصادی در کردستان عراق است.
استان کرمانشاه نیز با حدود دو میلیون نفر جمعیت در شمال غربی ایران واقع شده که با داشتن 330 کیلومتر مرز مشترک با عراق بیش از 50 درصد صادرات به این کشور را برعهده دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.