گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

فرمانده هنگ مرزی قصرشیرین از ایجاد تمهیدات امنیتی لازم برای اعزام احتمالی زوار اربعین حسینی از مرز رسمی خسروی خبر داد

               

فرمانده هنگ مرزی قصرشیرین از ایجاد تمهیدات امنیتی لازم برای اعزام احتمالی زوار اربعین حسینی از مرز رسمی خسروی این شهرستان خبر داد.


به گزارش خبرنگار ایرنا سرهنگ رضا الماسی روز چهارشنبه در جلسه تشریح برنامه های گرامیداشت هفته نیروی انتظامی با گرامیداشت رشادت های پرسنل ناجا در ایجاد امنیت در جامعه به ویژه مناطق مرزی افزود: در جلسه ای که با حضور فرمانده مرزبانی کل کشور و فرمانده مرزبانی عراق در مرز مهران برگزار شد قول های مساعدی برای اعزام زائران از مرز خسروی داده شد.
وی گفت: قرار شد که درخواست اعزام زوار از مرز خسروی در وزارت کشور عراق مطرح و در صورت تامین امنیت آنسوی مرز خسروی از سوی طرف عراقی پذیرش زائران را از این مرز داشته باشیم.
سرهنگ الماسی با بیان اینکه خواست فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه در این نشست اعزام زائران استان کرمانشاه از مرز رسمی خسروی بود افزود: همچنین مقرر شد که اعزام زوار خارجی در روز اربعین از مرز خسروی صورت گیرد.
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین نیز پیشتر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آمادگی کامل مجموعه ادارات مستقر در مرز و امکانات اقامتی این شهرستان برای عزیمت کاروانهای زیارتی کشورمان به عتبات عالیات از مرز رسمی خسروی خبر داده بود.
نعمت الله نازپرورده افزود: مرز خسروی هم اکنون برای تردد زوار عتبات عالیات باز است و متولیان امر و سازمان حج و زیارت در حال رایزنی با طرف عراقی هستند که امید است این رایزنی ها نتیجه داده و بزودی شاهد تردد کاروانهای زیارتی کشورمان در این مرز برای عزیمت به اماکن مقدس عراق باشیم.
وی اظهار کرد: اماکن اقامتی بسیار خوبی برای پذیرش کاروانهای زیارتی در شهرستان قصرشیرین وجود دارد و در این راستا 14 هتل و مهمانپذیر این شهرستان با ظرفیت یک هزار و 200 تخت برای پذیرایی زوار آماده است.
نازپرورده با اشاره به قابلیتهای مرز رسمی خسروی به عنوان بزرگترین پایانه زمینی خاورمیانه و امکان روزانه تردد 10 هزار مسافر و زایر در این مرز اظهار امیدواری کرد؛ بزودی شاهد استفاده از موقعیت ممتاز این مرز برای اعزام زایران به عتبات عالیات باشیم.
فرمانده هنگ مرزی قصرشیرین در ادامه گفت: رزمایش اقتدار چهار در قصرشیرین به صورت منطقه ای با حضور نیروهای مرزبانی استان کرمانشاه برگزار می شود.
سرهنگ الماسی افزود: سال گذشته مانور اقتدار سه که نماد اقتدار مرزبانی بود باشکوهی خاص در قصرشیرین برگزار شد.
وی همچنین غبارروبی مزار شهدا، صبحگاه مشترک نیروهای نظامی، بازدید دانش آموزان از نوار مرزی، برپایی محفل انس با قرآن و اجرای برنامه های ورزشی و میدان تیر را از برنامه های هنگ مرزی قصرشیرین در هفته نیروی انتظامی بیان کرد.
با پیگیریهای مسوولان استان و نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شده است.
مرز رسمی خسروی در هفدهم خرداد سال 92 به دنبال وقوع حادثه تروریستی بر سر مسیر تردد زوار ایرانی در آنسوی مرز که به شهادت 14 نفر و مجروح شدن 44 زایر ایرانی منجر شد مسدود شد.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده تا زایران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد؛ این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بیش از186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) عراق و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.