گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

صادرات به عراق از گمرک مرزی مهران 9 درصد افزایش یافت

                   

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان ایلام ضمن تاکید بر جدا سازی بخش مسافر از تجارت کالا در گمرک مهران از رشد 9 درصدی صادرات کالا به کشور عراق در طی هشت ماه گذشته از سال از طریق پایانه مرزی مهران خبر داد.


به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت، یاراله نصیری در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان ایلام اظهار کرد: 887 میلیون دلار کالا طی این مدت از طریق مرز مهران به کشور عراق صادر شده است.
وی افزود: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که رقمی معادل 814 میلیون دلار بود صادرات هشت ماهه امسال با رشد 9 درصدی همراه بوده است. 
نصیری با اشاره به میزان صادرات کالا توسط تجار و بازرگانان استان ایلام در این مدت تاکید کرد: ارزش کالاهای صادراتی تجار و بازرگانان ایلامی 411 میلیون دلار برآورد می شود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 423 میلیون دلار بوده 3 درصد کاهش داشته است. 
وی با اشاره به برخی موانع صادرات و عوامل موثر در کاهش میزان صادرات تجار ایلامی از طریق مرز مهران یادآور شد: اعمال برخی تعرفه های اضافی و رفتار سلیقه ای طرف عراقی در مرز مهران باعث ایجاد تفاوت نرخ تعرفه شده و همین امر موجب تشویق و ترغیب تجار ایلامی و گسیل آنها به سمت سایر مرزهای مشترک با کشور عراق شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر موارد عنوان شده، سخت گیری در پذیرش برخی کالاهای صادراتی تولید استان مانند سیمان به عنوان یکی از عمده ترین کالاهای صادراتی استان، در کاهش میزان صادرات تجار استان تاثیرگذار بوده است. 
دبیر کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان با اشاره به مشترک بودن پایانه صدور کالا با محل تردد زوار در مرز مهران گفت: این امر می تواند در مقاطعی مانند ایام اربعین و همچنین روزهای پرتردد که باعث تعطیلی فعالیت های تجاری مرز می شود در کاهش میزان صادرات موثر باشد. 
وی اضافه کرد: ضرورت دارد که بخش تجارت کالا از بخش مسافر تفکیک شود تا دیگر در طول سال شاهد اختلال و وقفه در انجام فعالیت های تجاری این مرز نباشیم. 
دبیر کارگروه صادرات غیر نفتی استان ایلام با اشاره به وضعیت واردات صورت گرفته از طریق مرز مهران گفت: در هشت ماهه امسال بالغ بر 12 میلیون دلار کالا از طریق این مرز وارد کشور شده که به نسبت مدت مشابه سال گذشته با رشد 15 برابری همراه است. 
نصیری افزود: کالاهای وارداتی از طریق مرز مهران عمدتا توسط تعاونی های مرزنشین اقلامی مانند برنج بوده است. 
وی یادآور شد: علاوه بر تعاونی های مرزنشین، برخی از مجریان طرح های صنعتی در دست اجرا استان ماشین آلات خارجی خطوط تولید خود را از طریق مرز مهران ترخیص و وارد کشور کرده اند که این اقدام در بالا بردن سهم واردات کالا از طریق مرز مهران تاثیر گذار بوده است.
نصیری به ضرورت بازگشایی گذرگاه های دیگری مانند هلاله شمالی و بازارچه مرزی دهلران در راستای توسعه و رونق تجارت با کشور عراق تاکید و اظهار کرد: تلاش برای اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه های همکاری منعقد شده می تواند در جهت آسان سازی مراوادت تجاری بین دو کشور موثر باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.