گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

بازگشایی مرز خسروی و تسهیل تردد زوار در دستور کار مرزبانی ناجا

                     

 فرمانده مرزبانی ناجا با تشریح مصوبات هفتمین نشست مشترک مرزی ایران وعراق گفت: بازگشایی مرز خسروی بعنوان چهارمین مرز رسمی برای تسهیل تردد زوار حسینی در دستور کار قرار دارد و با جدیت پیگیری می شود.


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری پلیس سردار سرتیپ پاسدار قاسم رضایی در حاشیه هفتمین نشست مشترک مرزی ایران و عراق که روز سه شنبه در شهر خانقین برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: در راستای تسهیل تردد زوار عتبات در اربعین سال آینده بحث حذف روادید در صورت موافقت مراجع سیاسی و وزارت خارجه دو کشور مطرح شد.
وی اظهار کرد: پیشنهاد حذف روادید و اقدام در راستای پاکسازی نقاط آلوده مرزی از وجود اشرار و قاچاقچیان از مصوبات این نشست بود. 
وی بیان کرد: در صورتی که با حذف روادید موافقت نشود پیشنهاد دیگری تحت عنوان حذف روادید جمعی مطرح خواهد شد. 
فرمانده مرزبانی ناجا افزود: اجرای پیشنهاد دوم و حذف روادید جمعی باعث می شود تا زوار به صورت انفرادی سفر کنند و دیگر لزومی به صدور روادید جمعی نیست.
سردار رضایی اضافه کرد: مرزبانان دو کشور موافقت کردند که با همکاری سازمان های مسئول و متولی در ایران و عراق نسبت به رایزنی برای افتتاح پایانه مرزی چهارم مرز خسروی در راستای کاهش حجم تردد زائران عتبات عالیات از سه مرز مهران، شلمچه و چزابه اقدام شود. 
وی مبارزه با عناصر معاند و پاکسازی نقاط آلوده از وجود اشرار و قاچاقچیان، همکاری و تبادل اطلاعات مرزبانی دو کشور در این زمینه را از دیگر مصوبات نشست کلانتران مرزی ایران و عراق ذکر کرد. 
فرمانده مرزبانی ناجا خاطرنشان کرد: همچنین در راستای جلوگیری از قاچاق و جا به جایی مواد ممنوعه نیز تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شد. 
وی در پایان ضمن قدردانی از اقدامات خوب مرزبانی عراق در راستای تسهیل تردد زوار در راهپیمایی بزرگ اربعین امسال از برگزاری هشتمین نشست مرزی مشترک در بهمن ماه سال جاری در تهران خبر داد. 
هفتمین نشست یک روزه فرماندهان مرزی ایران و عراق با حضور سرتیپ پاسدار قاسم رضایی و سپهبد حامد عبدالله ابراهیم روز گذشته در شهر خانقین عراق برگزار شد.
مرز رسمی خسروی در 17 خرداد سال 92 به دنبال وقوع حادثه تروریستی بر سر مسیر تردد زوار ایرانی در آنسوی مرز که به شهادت 14 نفر و مجروح شدن 44 زائر ایرانی منجر شد بسته شد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش از 27 هزار نفر جمعیت دارای 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق و دو مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان است که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه بین المللی خاورمیانه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.