گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

در 4 ماه گذشته بیش از 30 میلیون دلار کالا از بازارچه مرزی سومار به عراق صادر شد

   

  به گزارش خبرنگار ایرنا کرم محمدی روز پنجشنبه به هنگام بازدید استاندار کرمانشاه از بازارچه مرزی سومار گفت: 

از ابتدای فعالیت بازارچه مرزی سومار (نیمه دوم مرداد ماه امسال تاکنون) 15 میلیون و 71 هزار و 934 تن کالا به ارزش 30 میلیون و 547 هزار و 423 دلار به عراق صادر شده است.


 وی با بیان اینکه صادرات این میزان کالا با 10هزار و 332 کامیون صورت گرفته است افزود: عمده ترین کالاهای صادراتی از بازارچه سومار شامل سیمان، تره بار، نایلون، نایلکس و ظروف یک بار مصرف است که به استانهای دیالی، واسط و استان های شرقی عراق و بغداد صادر شده است. 
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز در گزارشی مجموع اعتبار هزینه شده برای احداث محوطه اصلی بازارچه مرزی سومار را 60 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان 50 میلیارد ریال از محل سفر رهبر معظم انقلاب و 10 میلیارد ریال دیگر نیز را از دیگر منابع تامین شده است.
عبدالله بهادری بیان کرد: هم اکنون 20 میلیارد ریال برای توسعه بازارچه سومار، فنس کشی، ساماندهی و احداث برجک نگهبانی، پایانه های کارگری و امنیتی تخصیص یافته است که عملیات اجرایی این طرح نیز از چند روز گذشته آغاز شد.
تجار و بازرگانان نیز در این بازدید رسمی نبودن مرز سومار، ظرفیت کم جاده دسترسی به سومار برای تردد کامیون های حامل کالاهای صادراتی، نبود شعبه بانکی، تاخیر در وصول اظهارنامه های گمرکی که موجب کندی روند صادرات شده و همچنین وجود نبود پایانه را از عمده ترین مشکلات خود عنوان کردند.
بازارچه مرزی سومار 16 فروردین امسال با حضور استانداران کرمانشاه و دیاله عراق، معاون وزیر کشور عراق و سفیر ایران در عراق و برخی مسئولان محلی 2 استان به طور رسمی افتتاح شد. 
بازارچه مرزی سومار با بغداد 155 کیلومتر و با کربلا 230 کیلومتر فاصله دارد. 
بخش مرزی سومار در 90 کیلومتری شهرستان قصرشیرین واقع شده است. 
قصرشیرین در فاصله حدود 180 کیلومتری غرب کرمانشاه با 2 بخش مرکزی و سومار و بیش از 27 هزار نفر جمعیت دارای 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.