گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

چرا افغانستان زودتر از ما به سازمان تجارت جهانی پیوست؟

                            

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران پاسخ می دهد:

این شبهه بین فعالان اقتصادی وجود دارد که چرا ایران با وجود سابقه 20 ساله در تقاضای عضویت در wto، هنوز به مقصودش نرسیده اما افغانستان براحتی به سازمان تجارت جهانی ملحق شده است. محسن بهرامی ارض اقدس، دلیل این تاخیر را پیچیدگی و بزرگی اقتصاد ایران می داند.

محسن بهرامی ارض اقدس، رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در گفت و گو با وب سایت خبری اتاق گفت: در اجلاس اخیری که در نایروبی برگزار شد، در سطح گسترده با کشورهای ایتالیا، بلژیک و آلمان که هیئت به ایران فرستاده بودند، مذاکراتی انجام شده و نتایج این مذاکرات از تمایل جدی این کشورها برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی حکایت می کند. هرچند این الحاق مستلزم شروع دور تازه ای از مذاکره است و امیدواریم هرچه سریع تر با تعیین کشوری که رییس گروه مذاکره کننده خواهد بود الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی هرچه زودتر اتفاق بیفتد. با توجه به اقبال عمومی و اجماع نظر کشورها در دوره بعدی مذاکرات احتمال تصویب الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی زیاد است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: به هرحال اقتصاد ایران، اقتصاد بزرگی است و شرایط الحاق کشورها به سازمان تجارت جهانی به نسبت بزرگی اقتصاد آن ها دچار پیچیدگی بیشتری خواهد بود. در حال حاضر دست کم پنجاه کشور جهان تمایل دارند در مذاکرات الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی حضور داشته باشند و مذاکره دو جانبه را دنبال می کنند. این ها مقداری مسیر الحاق ایران را طولانی تر می کند.

بهرامی گفت: بعد از الحاق افغانستان به سازمان تجارت جهانی، این شبهه در برخی فعالان اقتصادی ایجاد شده که چرا افغانستان توانست با سرعت به سازمان تجارت جهانی بپیوندد و ایران با وجود تلاش بیست ساله برای عضویت هنوز موفق به این کار نشده. اقتصاد افغانستان به اندازه ای نیست که عضویت آن در سازمان زمان نیاز ببرد. همانطور که شاهد بودیم حداکثر سه تا چهار کشور در مذاکرات الحاق افغانستان به سازمان تجارت جهانی وجود داشتند. اقتصاد این کشور یک طرفه و بیشتر وارداتی است و در مورد کشور ما، با توجه به بزرگی اقتصادمان، کشورهای بیشتری تمایل به مذاکره دارن و این روند الحاق را کند می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.