گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

قانون تعرفه گمرکی در همه مرز های عراق دوباره اجرا شد

                     

 رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در بغداد از بازگشایی مرز عراق در بخش اقلیم کردستان با ترکیه و اجرای قانون تعرفه گمرک در همه استان ها و گذرگاه های مرزی این کشور خبر داد.

قانون تعرفه گمرکی عراق بارها (سال 2011، نیمه و پایان 2012، آغاز و نیمه 2014 و همچنین 2015) برای اجرا ابلاغ شد اما هیچگاه شرایط اجرای آن فراهم نشده بود. 
به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، «ابراهیم رضازاده» در همین پیوند گفت: عراق بار دیگر اجرای قانون تعرفه گمرک در همه استان ها و گذرگاه های مرزی خود را از سر گرفته است.
رضازاده اضافه کرد: از امروز با وجود تدابیر شدید امنیتی، مرز «ابراهیم خلیل» در شهر «زاخو» استان «دهوک» اقلیم کردستان و ترکیه بازگشایی شد. 
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در بغداد افزود: وزیر تجارت و گمرک ترکیه دیروز (دوشنبه) در بازدید از مرز ابراهیم خلیل اعلام کرده بود این مرز بازگشایی می شود. 
وی تاکید کرد قسمتی از مسیر این مرز بیش از 20 روز به دلیل خطرهای امنیتی بسته شده بود و گفت: مسئولان ترکیه مدعی اند از این گذرگاه روزانه بیش از 500 کامیون از سوی ترکیه به عراق و 750 کامیون از مسیر روبرو عبور می کنند. 
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق افزود: صادرات ترکیه به عراق پس از حمله داعش زنزدیک به 30 درصد کاهش یافته است. 
گروه داعش که از چهار سال پیش در سوریه به عملیات تروریستی و کشتار انسان ها دست زده است از نزدیک به دو سال است با اشغال برخی شهرهای عراق، نگرانی و ناامنی در منطقه را افزایش داده است.
وی دلایل کاهش صادرات ترکیه به عراق را قطع جاده موصل به بغداد و افزایش هزینه حمل با توجه به جنگ، ایجاد نگرش منفی مردم عراق به ترکیه به عنوان حامی داعش و در نتیجه آن کاهش ارتباط بازرگانان دو طرف، مهاجرت و آوارگی عراقی ها و کاهش 30 درصدی واردات عراق در پی کم شدن تقاضا و خارج شدن بخشی از بازار موصل و الانبار از دسترس ترکیه عنوان کرد. 
رایزن بازرگانی کشورمان افزود: نظر به ورود نیروهای نظامی ترکیه به عراق بدون رضایت دولت مرکزی عراق و تصمیم دولت مرکزی عراق برای کاهش روابط اقتصادی با ترکیه، پیش بینی می شود روند کاهشی صادرات ترکیه به عراق ادامه یابد. 
رضازاده تصریح کرد: با وجود کاهش واردات عراق و کم شدن تقاضای بازار، عراق به عنوان دومین طرف تجاری ایران در 9 ماه امسال چهار میلیارد و 248 میلیون دلار از سهم کالاهای صادراتی کشورمان را به خود اختصاص داده است که 17.4 درصد از ارزش صادرات ایران را در برمی گیرد و نسبت به عملکرد مدت مشابه پارسال دو درصد رشد داشته است. 

** تصمیم عراق به اجرای قانون تعرفه گمرکی برای چندمین بار 
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق درباره اجرای دوباره قانون تعرفه گمرکی در عراق گفت: قانون تازه، هزینه واردات و قیمت کالا در بازار عراق را افزایش می دهد. از سوی دیگر، بر اساس این تصمیم، دولت باید گذرگاه های مرزی را کنترل کند تا قانون به بهترین شکل اجرا شود. 
رضازاده گفت: تاکنون چندین بار دولت مرکزی عراق اجرای قانون تعرفه را که سال 2010 میلادی تصویب شده بود، اجرا کرده اما هر بار به دلیلی متوقف شده است. 
وی ادامه داد: اجرا نشدن قانون تعرفه در اقلیم کردستان عراق، اعتراض کردن بازرگانان بخش مرکزی به تبعیض میان کردستان و بخش مرکزی، نداشتن نیروی کافی برای ارزیابی گمرکی و نداشتن تسلط بر همه مرزهای گمرکی از عوامل مسکوت ماندن قانون تا امروز بوده است.
به گفته او، زیاد شدن اعتراض های مردمی به دلیل افزایش قیمت کالاهای وارداتی و در جریان بودن برخی رایزنی های خارجی برای توقف اجرای قانون از دیگر عامل های این امر است. 
رضازاده دلیل اصلی دولت مرکزی عراق برای اجرای قانون تعرفه گمرکی را جبران کسری بودجه ناشی از جنگ و کاهش قیمت نفت عنوان و پیش بینی کرد اجرای این قانون، درآمدی نزدیک به چهار میلیارد دلار برای عراق داشته باشد. 
قانون تعرفه گمرکی عراق مصوب سال 2010 مجلس این کشور است؛ با وجود این، به دلیل انعطاف ناکافی در جدول تعرفه ها، باید برای هر تغییر از مجلس رای اعتماد گرفته شود. 
دولت عراق پیشتر گفته بود از سال 2016 میلادی (دهم دی ماه 1394 خورشیدی) این قانون را اجرا خواهد کرد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.