گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

اختصاص بیش از دو هزار هکتار زمین برای سرمایه گذاری ایرانیان در سلیمانیه عراق

  

 رئیس اتاق بازرگانی و صنایع استان سلیمانیه عراق اعلام کرد: حدود 2 هزار و 400 هکتار زمین برای ایرانیان در ناحیه صنعتی استان سلیمانیه تخصیص داده و مشوق هایی هم ارائه می کنیم.


به گزارش خبرنگار ایرنا، سیروان محمد محمود روز چهارشنبه که همراه با هیاتی از مسئولان اتاق بازرگانی این استان و برخی فعالان تجاری در دیدار با همتایان کرمانشاهی اش، سخن می گفت، اظهار کرد: اما با گذشت یک سال از این تصمیم، هنوز هیچ صنعتگر یا سرمایه گذار ایرانی به ما مراجعه ای نداشته است.
وی در ادامه با مهم ارزیابی کردن مرز پرویزخان گفت: در این مرز توانایی های صادراتی زیادی وجود دارد و اکنون 47 درصد از واردات اقلیم کردستان از ایران به واسطه این مرز انجام می شود.
سیروان تاکید کرد: مرز پرویزخان صرفا ویژه واردات کالا به اقلیم کردستان نیست و به سایر مناطق عراق هم کالا صادر می کند.
رئیس اتاق بازرگانی استان سلیمانیه اظهار کرد: بازار کنونی عراق به خصوص اقلیم کردستان یک بازار رقابتی است که از همه کشورها به خصوص ترکیه در آن حضوری فعال دارند و از نظر ما برنده آن کسی است که کالاهای دارای کیفیت و مطابق با استانداردهای کشور عراق را به ما عرضه کند.
وی یکی از مشکلات وارداتی از ایران به خصوص در مرز باشماق مریوان را در حوزه خشکبار عنوان کرد و گفت: بیشتر خشکباری که از ایران به مقصد اقلیم کردستان صادر می شود، به دلیل کیفیت پایین آنها، برگشت می خورد ولی مدتی است میان وزارتخانه های کشاورزی و بهداشت و سلامت اقلیم کردستان نشست هایی برای رفع این مشکل برگزار می شود.
سیروان محمد گفت: از این پس قرار است که وزارت بهداشت فقط در مورد محصول کشمش و سایر کالاهای حوزه سلامت اظهار نظر کند و بررسی کیفیت و انطباق دادن محصولات خشکباری با استانداردها را وزارت کشاورزی اقلیم کردستان بر عهده خواهد گرفت.
این مسئول همچنین به آزاد شدن واردات سوخت به خصوص بنزین و گازوئیل از سوی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: پیش تر واردات مواد سوختی تنها از سوی دولت انجام می شد اما با آزاد شدن واردات این محصولات از سوی بخش خصوصی اقلیم، انتظار داریم همکاری های فزاینده ای با جمهوری اسلامی به عنوان یکی از کشورهای توانمند در زمینه تولید مواد سوختی انجام دهیم.
وی گفت: کار واردت بنزین و سایر مواد سوختی توسط بازرگانان و تجار اقلیم به زودی در استان های اربیل و دهوک نیز آغاز خواهد شد که فرصتی مناسب برای توسعه مراودات تجاری میان ایران و به خصوص استان کرمانشاه با اقلیم کردستان است. 
سیروان محمد همچنین خواستار رایزنی های مشترک میان مسئولان استانهای کرمانشاه و سلیمانیه برای برخی مشکلاتی که در مرز پرویزخان (کاپیتاژ خودروها و ویزا) وجود دارد، شد.
در ادامه این نشست رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز بر لزوم توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی میان 2 طرف تاکید کرد.
کیوان کاشفی اظهار کرد: اکنون در مرز پرویزخان نیمی از صادرات ایران به عراق انجام می شود و ما تصمیم داریم با همکاری دوستان خود در اقلیم کردستان به خصوص استان سلیمانیه برای رفع برخی موانع بازدارنده بر سر راه توسعه تجارت اقدام کنیم.
وی گفت: در مجموع تجار و بازرگانان کرمانشاه و سلیمانیه با همدیگر رابطه ای بسیار مناسب دارند و در سطحی بالاتر نیز این 2 استان در زمینه هایی چون ارائه خدمات مرزی و بازارچه ای با یکدیگر تعامل مناسبی دارند.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: ما به حساسیت طرف عراقی نسبت به کیفیت کالاها، نحوه ورود و خروج آگاهی داریم و سعی خواهیم کرد که دیدگاه های خود را به همدیگر نزدیک کنیم.
از 23 روز پیش مرز میان ترکیه و اقلیم کردستان در شهر زاخو که به ابراهیم خلیل مشهور است، به دلیل بروز تنش هایی که در استان های شرقی ترکیه وجود دارد، تعطیل شده است و به نظر می رسد اکنون فرصتی مغتنم برای مرزهای غرب کشور به خصوص پرویزخان و شوشمی و همچنین باشماق است که خلا تعطیلی مرز یاد شده را با توسعه مراودات تجاری پر کنند و شاید هم سفر هیات استان سلیمانیه و رئیس اتاق این استان پس از 6 سال به کرمانشاه با این موضوع بی ارتباط نباشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.