گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

افزایش 10 برابری صدور کالا از منطقه ویژه اقتصادی سرخس

                  

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: در 9 ماهه امسال 50 هزار تن کالا از این منطقه به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 10 برابر شده است.


احمد صادقی گلمکانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان کالای صادر شده از این منطقه در 9 ماهه سال گذشته را پنج هزار و 425 تن ذکر کرد ولی اشاره ای به ارزش کالاهای صادراتی در مدت مزبور نکرد. 
وی بیان کرد: کالاهای صادراتی از این منطقه شامل انواع مصالح ساختمانی، کلینکر سیمان، هیدروکربن سبک و سنگین، شیرینی و شکلات، چسب و رزین های رنگی و مواد غذایی بوده است. 
وی اظهار کرد: رویکرد کنونی نظام اقتصادی کشور مبتنی بر افزایش صادرات غیرنفتی، کارآفرینی، توسعه اشتغال و سرمایه گذاری با محوریت رهایی از اقتصاد تک محصولی است و با توجه به جایگاه ممتاز این منطقه برای ورود به آسیای میانه و پل ارتباطی بین کشورهای حوزه CIS با آبهای آزاد در جنوب کشور، با تقویت زیرساختهای حمل و نقل ریلی می توان به رشد بیشتری در صادرات کالا دست یافت. 

*سرمایه گذاری دو هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس با بیان اینکه آستان قدس رضوی برای رونق تولید و راه اندازی واحدهای صنعتی در این منطقه چهار هزار میلیارد ریال به منظور تامین زیرساختها هزینه کرده است، افزود: در 9 ماهه امسال تقاضای زیادی برای سرمایه گذاری در این منطقه داشته ایم. 
وی افزود: با بررسی های انجام گرفته در حال واگذاری زمین برای احداث واحدهای بزرگ از قبیل فولاد، تولید اسید فسفریک، اسید سولفوریک، انواع کنسرو مواد غذایی و مخازن ذخیره سوخت به سرمایه گذاران در این منطقه ویژه هستیم. 
صادقی گلمکانی اظهار کرد: هم اینک 10 واحد تولیدی فعال در زمینه مواد غذایی، سوله های ذخیره گندم، مخازن ذخیره سوخت، چسب و رزینهای رنگی، مینی پالایشگاه برای تولید هیدرو کربن سبک و سنگین، نیروگاه برق، شیرینی و شکلات، گچ میکرونیزه و پنبه پاک کنی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس فعالیت دارد. 
وی با بیان اینکه این واحدها با سرمایه گذاری دو هزار میلیارد ریال راه اندازی شده و زمینه اشتغال مستقیم 300 نفر و اشتغال غیرمستقیم 900 نفر را فراهم کرده اند، افزود: هشت واحد صنعتی با اشتغال زایی برای 800 نفر به طور مستقیم در منطقه ویژه اقتصادی سرخس در دست ساخت است. 
وی افزود: با احداث واحدهای بزرگی چون کاشی و سرامیک، واحدهای گوگردی و تولید انواع اسید فسفریک و سولفوریک، میزان سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس در بخش تولید به پنج هزار میلیارد ریال می رسد که با آورده بخش خصوصی در کنار استفاده از تسهیلات ارزی و ریالی ساخته می شود. 

*کمبود واگن، بزرگترین مانع توسعه صادرات از سرخس 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس کمبود واگن را از مهمترین مشکلات توسعه صادرات کالا از این منطقه برشمرد و گفت: 
بزرگ ترین بازار صادرات خراسان رضوی، کشورهای آسیای میانه، افغانستان و روسیه است و برای تقویت صادرات به این کشورها، نیاز مبرمی به ریل و واگن وجود دارد. 
صادقی گلمکانی بیان کرد: در شرایط مثبتی که پس از رفع تحریم ها ایجاد می شود، در صورت ایجاد زیرساخت های مناسب در بخش ریلی، می توان پیش بینی کرد سالانه حداقل 700 هزار تن کالا به صورت ریلی و جاده ای از طریق منطقه ویژه اقتصادی سرخس جابه جا شود. 
وی تاکید کرد: باید یک ساختار هدفمند و تعریف شده برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در سیاستگذاری کلان کشور ایجاد کرد و موانعی همچون بوروکراسی خسته کننده اداری را از پیش پای سرمایه گذاران برداشت. 

*مذاکره با چهار کشور خارجی برای سرمایه گذاری در سرخس 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: این منطقه یک نقطه جذاب برای سرمایه گذاران خارجی است و از سالهای گذشته تا کنون شاهد تمایل روز افزون سرمایه گذاران برای حضور در آن بوده ایم. 
صادقی گلمکانی افزود: با توجه به نشانه های مثبت مذاکرات هسته ای و برداشته شدن تحریم های ظالمانه غرب، سرمایه گذاران خارجی بسیاری برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی سرخس اعلام آمادگی کرده اند. 
وی بیان کرد: اکنون با سرمایه گذاران خارجی از کشورهای روسیه، مولداوی، چین و ترکیه برای سرمایه گذاری در طرحهای صنعتی منطقه ویژه اقتصادی سرخس وارد مذاکره شده ایم. 
وی اظهار کرد: در نتیجه این مذاکرات هم اکنون یک طرح صنعتی با سرمایه گذاری خارجی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس در حال اجراست که نقش مهمی در توسعه اشتغال و صادرات کالای غیرنفتی دارد. 

*سهم منطقه ویژه اقتصادی سرخس از اقتصاد شمال شرق کشور 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: براساس آمارهای موجود، کشور ترکمنستان سالانه از ترانزیت بار و مسافر در مسیر خط آهن تجن – سرخس بیش از 40 میلیون دلار درآمد ارزی دارد و میزان حمل و نقل ریلی کشورهای آسیای مرکزی از طریق این خط رو به افزایش است. 
صادقی گلمکانی افزود: براساس گزارش وزارت حمل و نقل ریلی ترکمنستان، میزان جابه جایی کالا از این طریق سالانه بیش از دو میلیون و 500 هزار تن است. 
وی بیان کرد: کشورهای زیادی خواهان استفاده از دالان حمل و نقل ایجاد شده 'شمال – جنوب' هستند و این دالان در 10 سال قبل با بهره برداری از راه آهن تجن- سرخس– مشهد تکمیل شد که اکنون با استقبال گسترده کشورهای اروپایی و آسیایی مواجه است. 
وی اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس در نقطه تلاقی دالان شمال - جنوب حمل و نقل قرار دارد و با استفاده از ظرفیتهای ویژه این منطقه و ایجاد زیرساختهای مورد نظر برای اتصال دستهای تجار خارجی به یکدیگر می توان از این راه میلیاردها دلار درآمدزایی ارزی برای کشور ایجاد کرد. 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: سرمایه گذاری صنعتی در این منطقه توسط سرمایه گذاران خارجی باعث رشد روز افزون اقتصاد شمال شرق شده و شاهد ایجاد اشتغال و رفاه در پیرامون وسیعی از منطقه خواهیم بود. 
منطقه ویژه اقتصادی سرخس با پنج هزار و 290 هکتار وسعت در شمال شرق ایران، بنادر دریای عمان و خلیج فارس را به آسیای میانه، قفقاز و روسیه متصل می کند. 
این منطقه ویژه اقتصادی به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که در کانون کشورهای عضو 'اکو' قرار گرفته و همچنین به دلیل موقعیت راهبردی و جغرافیایی به عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس در جنوب ایران، اروپا در غرب و کشورهای افغانستان و پاکستان در شرق کشور است. 
مسوولیت این منطقه ویژه اقتصادی بر عهده آستان قدس رضوی است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.