گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

تکاپوی بازرگانان عراقی برای گسترش روابط با ایران در آستانه اجرای برجام

                  

بغداد-ایرنا- روسای اتاق های بازرگانی عراق روز شنبه در حالی یک نشست ویژه با سفیر و کارشناسان اقتصادی ایران در عراق برگزار کردند که فضای جلسه متاثر از شمارش معکوس برای آغاز اجرایی شدن مفاد توافق هسته ای ایران و 5 +1 بود و سفیر ایران در این نشست، یادآور شد که با لغو تحریم ها شرایط برای گسترش روابط دوچندان خواهد شد.

به گزارش ایرنا، تقریبا تمامی روسای اتاق های بازرگانی عراق و نیز تجار بزرگ عراقی به محل اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق آمده بودند تا در جلسه ای که به گفته مسئولان برگزار کننده، تلاشی تازه برای گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق است، شرکت داشته باشند.
موضوع توافق هسته ای ایران و بازتاب آن در عراق در روز شنبه به گونه ای بود که بیشتر عراقی ها آخرین تحولات را از طریق شبکه ها اجتماعی دنبال می کردند و در جلسه اتاق های بازرگانی با سفیر ایران نیز یکی دو نفر از طریق پیامک هایی که روی گوشی هایشان دریافت کرده بودند، آخرین تحولات وین را برای دیگران نقل کردند. 
در این جلسه، بسیاری از فعالان اقتصادی عراق دیدگاه های خود را مطرح کرده و در ضمن آن به موانع موجود در ارتباطات دو کشور نیز اشاره کردند و گفته ها نشانگر آن بود که به رغم روابط شتابنده موجود در حوزه اقتصاد و تجارت میان دو کشور، اما عراقی ها همچنان این سطح روابط را نسبت به ظرفیت های موجود کافی نمی دانند. 
در این جلسه همچنین درخواست شد که روابط اقتصادی همپای روابط سیاسی و حتی نظامی و امنیتی که در بهترین شرایط قرار دارد، گسترش یابد.
همچنین طرف های عراقی در این جلسه خواستار حضور همه جانبه تجار و شرکت های ایرانی، به خصوص راه اندازی نمایندگی های شرکت های بزرگ ایرانی در عراق شده و زمینه ها و ظرفیت های موجود در حوزه کشاورزی را نیز مورد توجه قرار دادند. 
از جمله مسائل مطرح شده در این جلسه، بحث ضرورت اتصال خطوط راه آهن عراق به ایران بود که یکی از حاضران گفت عراق از طریق اتصال به خط آهن ایران از یک سو به چین و از سوی دیگر به مسکو متصل می شود و همچنین خط آهن تهران - بغداد از مسیر کرمانشاه نیز یکی از ضرورت ها در مسیر توسعه روابط اقتصادی دو کشور است. 
یکی دیگر از حاضران در جلسه، به وجود ظرفیت های بزرگ ایران در حوزه های تکنولوژی و مهندسی و فنی اشاره کرد و با بیان اینکه محصولات ایران امروز با انواع مشابه آن در کشورهای بزرگ صنعتی رقابت می کند، خواستار توجه به این بخش شد و آن را یک ضرورت دانست. 
تاجران عراقی همچنین در این جلسه از سفیر ایران خواستند در خصوص موضوع روادید و تسهیلات برای تجار و بازرگانان دو کشور به ویژه از نظر اقامتی و تردد، مساعدت کند.
در ادامه حسن دانایی فر سفیر ایران در عراق به بازرگانان عراقی یادآوری کرد که حجم روابط جاری که در 2015 میلادی به 10 میلیارد دلار رسیده است، یک رشد شتابنده را نشان می دهد به طوری که روابط دو کشور در سال 2006 فقط 790 میلیون دلار بود. 
وی در عین حال این را هم گفت که اگرچه همین 10 میلیارد دلاربرای دو کشور دوست و با پیوندهای عمیق مانند ایران و عراق رقم بالایی نیست، اما این را هم باید بپذیریم که رشد قابل توجهی را نشان می دهد. 
سفیر ایران با اشاره به مسائل مطرح شده از سوی تجار وبازرگانان عراقی گفت، ما در جهت توسعه روابط حرکت می کنیم و آمارها نیز همین را نشان می دهد، اما صحبت های مطرح شده نشان می دهد که این حرکت باید شتاب بیشتری به خود بگیرد. 
وی برای ایجاد یک روابط پایدار و مستمر به تجار عراقی پیشنهاد کرد که ساختار سازی در این حوزه را ادامه داده و اتاق های مشترک را که تشکیل شده، تقویت و فعال تر کنند. 
دانایی فر با اشاره به وجود 8 مرز زمینی میان ایران و عراق، بر تقویت مبادلات دو سویه تاکید کرد و در عین حال گفت سرمایه گذاران و تجار عراقی توجه خود را به تولید مشترک، سرمایه گذاری های مشترک در حوزه های مختلف معطوف کنند، همان طور که کارخانه های خودروسازی مشترک ایران و عراق در اسکندریه در جنوب بغداد تجربه موفقی بوده است. 
وی با اشاره به وجود موافقت نامه های اساسی میان دو کشور که زمینه و بستر لازم برای گسترش روابط را فراهم می کند، گفت: 4 موافقت نامه در زمینه همکاری های قضایی داریم که توسط پارلمان های دو کشور به تصویب رسیده و 4 موافقت نامه در حوزه سرمایه گذاری های مشترک امضا شده که در مرحله تایید در پارلمان های دو کشور است و همچنین موافقت نامه همکاری های گمرکی و استاندارد که می تواند در رشد مبادلات کمک کند. 
دانایی فر در خصوص برخی درخواست های تجار عراقی نیز گفت: با برخی موارد بیان شده مانند افتتاح گذرگاه مرزی شهابی در استان واسط و یا لغو روادید، موافقیم اما دولت عراق باید در این زمینه نظر خود را اعلام کند. 
وی در همین خصوص افزود: ایران چند سالی است که پیشنهاد لغو روادید را به طرف عراقی داده است و همچنان منتظر پاسخ دولت عراق هستیم. 
سفیر ایران در بغداد در خصوص امکانات ریلی ایران نیز گفت هم اکنون خط آهن ایران را تا شلمچه کشیده ایم و بندر امام خمینی (ره) را به مرز عراق متصل کرده ایم، اما در طرف بصره هنوز کار تمام نشده است. 
وی در خصوص همکاری های دو کشور در حوزه های صنعتی مانند ساخت ژنراتورها و توربین های برق نیز گفت در این حوزه آماده همکاری هستیم و می توانید نیروگاه های شهرک صدر و حیدریه را ببینید که از صفر تا 100 قطعات و تجهیزات آن ایرانی و با کیفیت استانداردهای جهانی است.
دانایی فر موضوع دیگری را که در این جلسه مورد تاکید قرار داد، تلاش ایران و عراق برای تشکیل اوپک جدید بود که به گفته وی باید بطور جدی دنبال شود. 
وی افزود: متاسفانه امروز به خاطر تصمیمات غلط برخی کشورهای منطقه، خسارات بزرگی می پردازیم به طوری که به کشوری که با تصمیم غلط خود بحران قیمت نفت را ایجاد کرد، 330 میلیارد دلار تاکنون خسارات وارد شده و به دیگران نزدیک به هزار میلیارد دلار ضرر رسانده است. 
سفیر ایران در عراق در خاتمه به فرارسیدن زمان اجرای برجام اشاره کرد و گفت در شرایط جدید روند تحولات سرعت می یابد و تسهیلات برای همکاری های اقتصادی نیز افزایش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: این هفته رفع تحریم ها علیه ایران آغاز خواهد شد و با رفع تحریم ها بسیاری از موانع همکاری نیز برداشته می شود و شرایط ویژه تری برای دو کشور رقم می زند.
این اولین نشست روسای اتاق های بازرگانی عراق با سفیر ایران در بغداد است و به نظر می رسد بازرگانان عراقی مایل هستند که این جلسات به صورت دوره ای و مستمر ادامه یابد. 
براساس گزارش ها، تمایل تجار عراقی به مبادلات با ایران هر روز گسترش بیشتری می یابد، چرا که به گفته کارشناسان، دو کشور دارای پیوندهای عمیق فرهنگی، دینی و نیز مرزهای طولانی مشترک هستند که این پیوندها، تمایل دو طرف را به ارتباطات همه جانبه دو چندان کرده است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.