گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

مبادلات تجاری ایلام و واسط عراق در پسا برجام رونق می گیرد

                 

استاندار ایلام گفت: روند مبادلات تجاری میان استان های ایلام و واسط عراق پس از رفع تحریم ها و دوران پسا برجام رونق دو چندان می گیرد.


به گزارش ایرنا، محمدرضا مروارید روز شنبه در دیدار استاندار واسط عراق گفت: موافقت نامه های متعددی میان مسئولان 2 استان در جریان دیدارهای قبلی منعقد شده که تاکنون بخشی از آنها اجرایی و بخشی نیز برای اجرایی شدن نیازمند تلاش و پیگیری بیشتر است.
وی اظهار کرد: تسریع در اجرایی شدن این موافقت نامه ها نیازمند راه اندازی دفاتر 2 استانداری در ایلام و واسط عراق است که تحقق این امر زمینه گسترش همکاری ها و شتاب بخشی در اجرای مصوبات را فراهم خواهد کرد.
استاندار ایلام با اشاره به بازدید استاندار واسط از نمایشگاه علوم و فناوری تهران یادآور شد: هیاتی از دانشگاه واسط عراق امروز با حضور در دانشگاه ایلام از امکانات پارک علم و فناوری این استان نیز بازدید می کنند و تلاش داریم در این دیدار زمینه گسترش همکاری ها را در این حوزه امکان پذیر کنیم.
مروارید افزود: یکی از مصوبات دیدارهای قبلی توسعه همکاری های ورزشی و فرهنگی است که استان آمادگی دارد در آستانه دهه مبارک فجر شرایط برگزاری مسابقه های ورزشی به ویژه فوتبال را با حضور تیم های عراقی فراهم کند همچنین آمادگی داریم مسابقه های قرآنی را با شرکت منتخبان استان ایلام و طرف عراقی در ایلام یا واسط عراق برگزار کنیم.
وی از عزم مسئولان 2 کشور برای حذف روادید به منظور گسترش مناسبات خبر داد و گفت: امکان حذف ویزای سیاسی و خدمت میان 2 طرف تاکنون فراهم شده و امیدواریم حداقل زمینه حذف روادید میان استان های مرزی به ویژه در ایام خاص سال میسر شود.
استاندار ایلام با اشاره به فعالیت چندین واحد نساجی در استان اضافه کرد: مقام های استان آمادگی دارند در صورت تمایل طرف عراقی زمینه صادرات محصولات این واحدها را با توجه به کیفیت مرغوب آنها فراهم کنند.
وی ابراز امیدواری کرد در آستانه رفع تحریم ها زمینه اتصال دو استان به شبکه راه آهن به ویژه در مسیر کوت به کربلا امکان پذیر شود که بدون شک تحقق این امر در توسعه مبادلات تجاری و بازرگانی و تردد زائران 2 کشور بسیار مثمرثمر خواهد بود.
مروارید گفت: پارسال بیش از یک میلیارد دلار کالا از مرز مهران به عراق صادر شد که امسال در 9 ماه ابتدایی سال جاری شاهد افزایش هفت درصدی صادرات از این نقطه مرزی هستیم که امیدواریم روند گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی با تلاش مسئولان 2 استان فراهم شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز در این نشست گفت: استان ایلام در زمینه تولید محصولات بهداشتی، نخ، پارچه و صنایع ساختمانی همچون آجر، گچ، میلگرد و صنایع غذایی، مرغ منجمد و گوشت قرمز امکان صادرات به کشور عراق را دارد.
یارالله نصیری افزود: امیدواریم با انجام دیدارهایی میان هیات های تجاری 2 استان زمینه گسترش همکاری های بیشتر میسر شود.
مدیرکل گمرک استان ایلام نیز در این نشست بیان کرد: طی 2 سال گذشته و با تاکید استاندار ایلام امکان ورود خودروهای اتباع عراقی از مرز مهران به ایلام و سایر مناطق کشور فراهم شد ولی گمرک عراق تاکنون زمینه را برای ورود خودروهای ایرانی به این کشور امکان پذیر نکرده که امیدواریم با همکاری طرف عراقی این کار انجام شود.
خلیل حیدری افزود: وجود چهار کارخانه تولید آرد در استان ایلام نیز از مزیت هایی است که تجار و بازرگانان عراقی می توانند از این فرصت برای ارسال محموله های گندم خود و تبدیل آن به آرد مصرفی خود در کارخانه های ایلام استفاده کنند.
مدیرکل ورزش و جوانان ایلام در این دیدار گفت: از ابتدای امسال تاکنون تیم های متعدد ورزشی عراق در رشته های فوتبال، جودو و وزنه برداری برای انجام مسابقه یا تمرین در ایلام حضور یافته اند.
بهروز حیدرزاده با اشاره به ظرفیت های ایلام تاکید کرد: آمادگی داریم در زمینه اعزام مربیان، برگزاری اردوهای مشترک و برپایی جشنواره های بومی و محلی با طرف عراقی همکاری کنیم.
استاندار واسط روز شنبه به منظور دیدار و گفت و گو با مقام ها و مسئولان ایلام وارد این استان شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.