گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

توریسم درمانی و خدمات پزشکان ایرانی به‌ شهروندان اقلیم کردستان عراق

                    سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل در گفتگوی اختصاصی با کردپرس تشریح کرد: 
توریسم درمانی و خدمات پزشکان ایرانی به‌ شهروندان اقلیم کردستان عراق 
سرویس عراق و اقلیم کردستان - مرتضی عبادی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، در این گفتگو به‌ تشریح اهداف سفر هیئت پزشکی ایرانی به‌ اقلیم و اقدامات صورت گرفته‌ برای گسترش توریسم درمانی میان طرفین پرداخت.
کردپرس/ حسن صالحی: روز جمعه‌ (9 بهمن / 29 ژانویه‌) یک تیم پزشکی ایران در چارچوب همکاری‌های پزشکی جمهوری اسلامی و اقلیم کردستان عراق، وارد اربیل شد و  از صبح روز بعد، به‌طور رایگان در بیمارستان‌های چند شهر، به‌ مداوای بیماران پرداخت. به‌ بهانه‌ این سفر، گفتگویی کوتاه‌ با مرتضی عبادی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل در خصوص‌ توریسم درمانی و خدمات پزشکان ایرانی به‌ شهروندان اقلیم کردستان ترتیب دادیم.
 
متن کامل مصاحبه کردپرس با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل:
کردپرس: لطفا به‌ جزئیات سفر هیئت پزشکی ایران به‌ اقلیم کردستان و خدماتی که‌ به‌ شهروندان اقلیم ارائه‌ می دهند، اشاره‌ فرمایید؟
مرتضی عبادی: نظر به تمایل دو طرف به گسترش روابط پزشکی که موردحمایت مقامات عالی اقلیم کردستان؛ به‌ویژه نخست‌وزیر، وزیر بهداشت و درمان و استانداران و مدیران کل بهداشت است؛ تیم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در استمرار سفرهای گذشته، جمعه‌ 9 بهمن 1394 به سرپرستی موسسه امدادرسانان رازی و با استقبال اعضای نمایندگی و دکتر سامان حسین برزنجی، مدیرکل بهداشت و درمان اربیل وارد فرودگاه این شهر شدند. این تیم متشکل از 10 پزشک متخصص در تخصص‌های چشم‌پزشکی، اطفال، زنان و زایمان، داخلی، پوست، ارتوپد، بیهوشی، تکنیسین اتاق عمل و آزمایشگاه هستند. پزشکان ایرانی روزهای شنبه و یکشنبه را در بیمارستان مرکزی چومان و دوشنبه تا عصر چهارشنبه را در بیمارستان شهرستان سوران با مرکزیت دیانا طبابت می‌نمایند.
 
کردپرس: لطفا به‌ پیشینە سفر هیئت های پزشکی ایرانی بە اقلیم کردستان اشاره‌ کنید؟
مرتضی عبادی: مردم کردستان عراق، نسبت به پزشکان ایرانی و توانمندی آنان اعتماد دارند و از سویی، وظیفه اسلامی و انسانی و تمایل طرفین حکم می‌کرد تا مطابق توافقات معمول، تبادل تیم های تخصصی صورت بگیرد. ازاین‌رو تاکنون تیم‌های متعددی به عراق به‌ویژه شهرهای اقلیم ازجمله کلار، کفری، حلبچه، پنجوین، چمچمال، قلعه‌دیزه، بنسلاوه، بحرکه و سلیمانیه سفر کرده‌ و مورد استقبال جدی، گرم و گسترده‌ مردم و مسئولین قرار گرفتند.
نظر به اینکه دسترسی مردم در شهرستان‌های کوچک‌تر به متخصصین کمتر است، تلاش شد با تحمل زحمات توسط پزشکان حاذق، دسترسی مردم به آن‌ها آسان‌تر شود. حرکت خداپسندانه حضور پزشکان ایرانی در اقلیم که به‌طور رایگان به طبابت می‌پردازند؛ علاوه بر افزایش توان دسترسی مردم به‌ پزشکان، فرصتی را برای تبادل تجارب در بین متخصصین ایرانی و پزشکان بومی به وجود می‌آورد که مورد اهتمام طرفین است.
 
کردپرس: چه‌ اقداماتی برای گسترش توریسم درمانی صورت گرفتە است و تمهیدات و تسهیلاتی کە کنسولگری ایران در سلیمانیە و اربیل در این زمینە بە شهروندان اقلیم کردستان ارائە داده‌اند، چیست؟
مرتضی عبادی: باور اهالی اقلیم کردستان عراق نسبت به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه پزشکی موجب شد بسیاری از بیماران مسائل درمانی خود را در جمهوری اسلامی ایران پیگیری نمایند، ازاین‌رو نمایندگی های کشورمان در اربیل و سلیمانیه ضمن معرفی مراکز درمانی، نسبت به صدور روادید در کمترین زمان ممکن و روان‌سازی تردد مرزی و افرایش پروازها به شش پرواز در هفته از اربیل به تهران مساعدت کردند. البته عدم معرفی دفاتر مجاز توریسم درمانی ازجمله نواقص موجود در ساماندهی توریسم درمانی است که باید ضمن معرفی بیمارستان‌های بیمارپذیر و نظارت کافی، موردتوجه قرار گیرد
 
کردپرس: سالانە بیماران شیمیایی حلبچە برای درمان بە ایران سفر می کنند، آیا جمهوری اسلامی ایران، خدمات خاصی را در داخل کشور و یا اقلیم کردستان بە این قربانیان ارائە دادە است؟
مرتضی عبادی: مجروحین شیمیایی، درد مشترک اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران هستند. بمباران شیمیایی سردشت و حلبچه و دیگر نواحی، روزهای تلخ مردمی است که گوش شنوایی برای ناله مجروحین آن نبود. بیماران شیمیایی و مقامات محلی، مرتباً تلاش‌های ایران در رساندن پیام مردم مظلوم حلبچه و رسیدگی به آن‌ها را ستوده‌اند. ازاین‌رو رسیدگی به آن‌ها موردتوجه دو طرف بوده، لذا تیم اختصاصی پزشکی ایران در چندین نوبت در اقلیم حضور یافتند و از سویی، عزیمت جانبازان برای تهران در هماهنگی مفید نمایندگی و وزارت شهدا و انفال شدگان اقلیم ساماندهی شد. به‌نحوی‌که بیماران به‌مجرد حضور در تهران مورد رسیدگی تیم‌های تخصصی قرار می‌گیرند./
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.