گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

تفاهم نامه ایجاد مرزمشترک چیلات در دهلران با عراق (به منظور صادرات به عراق )امضا شد

                     

تفاهم نامه ایجاد خروجی مرزی مشترک بین ایلام و استان میسان عراق در نقطه مرزی چیلات در جوار مرز دهلران توسط معاون اقتصادی استاندار ایلام و معاون استاندار میسان عراق امضا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، هیاتی از استان ایلام به سرپرستی معاون اقتصادی استاندار ایلام و هیاتی از استان میسان در شرق عراق به سرپرستی قائم مقام استاندار میسان روز شنبه در نقطه مرزی چیلات در محدوده شهرستان مرزی دهلران دیدار وموضوع تحقق ایجاد خروجی مرزی در مرز مشترک دو استان در محدوده شهرستان دهلران را بررسی کردند.
این نشست که به دنبال گفت وگوهای هفته گذشته مسئولان دو استان و همچنین موافقت دولت های دو طرف مبنی بر افزایش خروجی های مرزی انجام شد به امضا تفاهم نامه ایجاد خروجی مرزی در منطقه چیلات در 26 کیلومتری شهرستان دهلران انجامید.
معاون اقتصادی استان میسان در این دیدار ایجاد مرز مشترک در محدوده استان های ایلام و میسان را ضرورت و همچنین وابستگی های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی طرفین عنوان کرد.
کامل جلوب حاتم با یاداوری مذاکرات و موافقت پیشتر استانداران ایلام و میسان ، علت تاخیر در اجرای این مرز مشترک را انجام چرخه اداری و نیز موافقت دولت مرکزی و نهادهای مرتبط و روال معمول برای طرفین عنوان کرد و گفت : ایجاد بازارچه مرزی چیلات علاوه بر موافقت مسئولان استان ، باید به تصویب دولت مرکزی نیز برسد.
وی افزود : فراهم شدن آب ،برق و دیگر زیرساخت ها ضرورت ایجاد نقطه مرز مشترک است که دراین خصوص با توجه به مشکلات عراق، تسریع در راه اندازی بازارچه نیازمند کمک ایران است. 
وی گفت : با توجه به اینکه چندین نقطه برای ایجاد بازارچه مرزی مشخص شده ما بهترین نقطه را چیلات می دانیم وتصمیم نهایی را دولت مرکزی عراق خواهد گرفت .
معاون اقتصادی استاندار ایلام نیز دراین نشست ایجاد مرز مشترک بین دو استان ایلام و میسان عراق را موجب خوشحالی اهالی این مناطق ذکر کرد و گفت: هر دو استان از ظرفیت های مناسبی برخوردار هستند که مراودات مرزی به افزایش بهره وری آنها می انجامد.
حشمت الله عسکری افزود : برای ایجاد زیرساخت های لازم بازارچه چیلات دهلران حدود 50هکتار زمین مشخص شده که از این میزان 25هکتار در مرز ایران ومابقی در مرز عراق است. 
وی گفت: برای تسریع در روند کار ایجاد بازارچه مرزی چیلات ،جمهوری اسلامی تامین آب و برق منطقه را به مدت 2سال تامین خواهد کرد.
وی با ذکر وجود ظرفیت تردد روزانه روزانه بین 700تا 100 کامیون در مرز چیلات تاکید کرد : باید روند کار به گونه ای پیش برود که اربعین سال آینده مرز چیلات به عنوان مرز مشترک محل تردد زائران مطرح باشد.
استان یک میلیون 400 هزار نفری میسان به عنوان یکی از استان های هیجده گانه کشور عراق با استان های ایلام و خوزستان همجوار است.
این استان با مرکزیت شهر عَمّاره بر کرانه رود فرات قرار دارد و از دیگر شهرهای آن می توان به مجرالکبیر، کحلاء، کمیت، شیخ سعد، علی غربی و علی شرقی اشاره کرد.
استان ایلام با بیش از 430 کیلومتر مرز مشترک مسیر اصلی تردد زایران و مسافران دو کشور از طریق خروجی رسمی مهران است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.