گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

معاون استاندار میسان: دولت عراق بر گشایش مرز چیلات تاکید دارد

                   

معاون استاندار میسان از تمایل دولت عراق و مسئولان این استان برای گشایش مرز چیلات و استفاده از ظرفیت های این مرز از سوی دو استان ایلام و میسان شد.


به گزارش ایرنا، کامل چلوب حاتم عصر شنبه در حاشیه دیدار با معاون استاندار ایلام، فرماندار دهلران و جمعی از مسئولان این استان در مرز چیلات گفت: مذاکرات اولیه برای گشایش این مرز تجاری میان استان های میسان و ایلام در سال 2014 انجام و در مدت کوتاهی دولت عراق تمایل خود را برای ایجاد این مرز را به طرف ایرانی اعلام کرده است.
وی اظهار کرد: این نشان می دهد که ما برای ایجاد مرز چیلات بین دهلران و میسان جدی هستیم و به گشایش آن با همکاری و همراهی مسئولان ایرانی امیدواریم هر چند می دانیم برنامه ریزی برای تحقق این موضوع در دستور کار مسئولان استان ایلام قرار گرفته است.
چلوب حاتم از توافق برای گشایش مرز رسمی چیلات با مسئولان استان ایلام خبر داد و افزود: سه نقطه برای ایجاد مرز میان دو استان ایلام و میسان معرفی شد که پس از بررسی های لازم متوجه شدیم چیلات به لحاظ فاصله، زیرساخت ها از جمله آب و برق و جاده دسترسی مناسب تر از دو نقطه دیگر است.
وی با بیان اینکه تصمیم نهایی برای تعیین و ایجاد مرز مشترک در این منطقه بر عهده دولت مرکزی عراق است، تاکید کرد: همه جوانب امر در این ارتباط سنجیده شده و هزینه ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است ضمن اینکه ما به صورت رسمی خواهان ایجاد مرز رسمی در این نقطه هستیم و پس از تایید دولت مرکزی عملیات اجرایی ایجاد زیرساخت ها و مقدمات برای گشایش مرز را انجام می دهیم.
معاون استاندار میسان با اشاره به نتایج مثبت نشست مشترک خود با مسئولان استان ایلام و شهرستان مرزی دهلران یادآور شد: این نقطه فواید بسیاری به لحاظ تجاری و زیارتی برای دو کشور به ویژه شهرستان های دهلران و علی غربی در استان میسان دارد.
چلوب حاتم از انعقاد تفاهم نامه میان دو استان استقبال کرد و گفت: گزارش این موضوع به دولت مرکزی عراق برای پیگیری های بعدی و انجام اقدامات مورد نیاز ارسال می شود.
وی با اشاره به توافق قبلی بین مسئولان استان میسان و ایلام برای ایجاد مرز مشترک اضافه کرد: با توجه به فراهم بودن زیرساخت ها امیدواریم در آینده نزدیک این منطقه مرزی احیا ود تا تبادل سیاحتی و تجاری بین دو استان از این مرز انجام گیرد ضمن اینکه گشایش این مرز منجر به توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی و رفع مشکلات اعزام زائر نیز می شود. 
شهرستان مرزی دهلران در 230 کیلومتر جنوب ایلام قرار دارد و هم مرز با استان میسان عراق است نقطه مرزی چیلات در این شهرستان ظرفیت های ایجاد مرز رسمی میان دو کشور ایران و عراق را دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.