گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

استاندار کرمانشاه از مرز پرویزخان و منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین بازدید کرد

                  

اسدالله رازانی استاندار کرمانشاه روز شنبه از مرز رسمی پرویزخان و منطقه ویژه اقتصادی شهرستان قصرشیرین بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا این سفر که معاون هماهنگی امور عمرانی و معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه و رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه استاندار را همراهی می کنند اسدالله رازانی از نزدیک در جریان روند صادرات کالا از مرز رسمی پرویزخان و همچنین طرح عمرانی در دست اقدام در منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین قرار گرفت.
دبیر منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین در جریان بازدید استاندار کرمانشاه از مجتمع 96 واحدی خدماتی؛ تجاری طرح منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین گفت: این مجموعه شامل دو بخش 48 واحدی است که هم اکنون فنداسیون آن در دست اجراست. 
حبیب دباغ هزینه احداث این طرح را بیش از 25 میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: طرح منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین از مصوبات دولت نهم در اراضی حد فاصل مرزهای پرویزخان و خسروی در حال احداث است.
وی اظهار کرد: این طرح در مرحله نخست در سطح یک هزار و 335 هکتار اجرا می شود و در مرحله بعد به چهار هزار و 590 هکتار افزایش یابد که با اجرای آن تلاش می شود مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان بعنوان نیاز کشور همسایه مکمل یکدیگر باشند تا بتوانند نیازهای عراق را تامین کنند. 

* بازدید از مرز رسمی پرویزخان و دستگاه ایکس ری 
استاندار کرمانشاه در ادامه سفر خود از مرز رسمی پرویزخان و روند صادرات و پروژه های عمرانی در دست اجرای این مرز بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات این معبر رسمی قرار گرفت. 
رازانی همچنین از دستگاه ایکس ری مستقر در مرز رسمی پرویزخان بازدید کرد که پیمانکار و مجری نصب این دستگاه هزینه خرید آن را پنج میلیون یورو بیان کرد. 
سرپرست فرمانداری قصرشیرین در خصوص این طرح گفت: سوله محل نصب این دستگاه و ساختمان آن با یک هزار متر مربع زیربنا تکمیل شده و آماده بهره برداری است. 
مرادعلی تاتار افزود: ایکس ری دستگاهی برای بازرسی کامیون های حامل بار و کالا در بازارچه های مرزی است که ضریب امنیتی مرز رسمی پرویزخان را برای کامیون های حامل کالا بالا می برد. 
54 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان انجام می شود. 
مرز رسمی پرویزخان روزانه شاهد حجم بالایی از تزانزیت کالاهای صادراتی و تانکرهای سوختی و تردد مسافران و گردشگران به اقلیم کردستان عراق است. 
پایانه مسافری و تجاری پرویزخان در زمینی به وسعت 14 هکتار در حال احداث است که پایانه مسافری آن با زیربنای سه هزار و 700 متر مربع به بهره برداری رسیده است. 
روزانه بیش از یک هزار دستگاه کامیون از مرز بین المللی پرویزخان و 500 دستگاه کامیون نیز از مرز خسروی کالاهای صادراتی به عراق را حمل می کنند. 

* بازدید از خط انتقال آب سامانه گرمسیری در قصرشیرین 
استاندار کرمانشاه در ادامه از طرح خط انتقال آب سامانه گرمسیری به طول 45 کیلومتر که از منطقه بازی دراز در سرپل ذهاب آغاز می شود بازدید کرد. 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه گفت: این طرح شامل سه خط است که دو خط آن به استان ایلام و یک خط دیگر آن در مرز سومار در دست احداث است. 
کیاست امیریان هزینه اجرای این طرح را 120 میلیارد ریال ذکر کرد.

* بازدید از طرح تونل شهدای بازی دراز 
تونل شهدای بازی دراز نیز دیگر طرح مورد بازدید استاندار کرمانشاه بود که سرپرست فرمانداری قصرشیرین در جریان این بازدید طول این تونل را هشت هزار و 600 متر با قطر حفاری شش و هشت دهم متر ذکر کرد که در روستای کرکهرک شهرستان قصرشیرین در دست احداث است. 
مرادعلی تاتار افزود: این تونل در صورت بهره برداری ظرفیت تولید 688 لیتر آب در ثانیه را دارد و زمینه اشتغال 200 نفر از افراد جویای کار را نیز فراهم می کند. 

* بازدید از اراضی پایین دست سد زاگرس 
همچنین استاندار کرمانشاه در این سفر کاری از اراضی پایین دست سد زاگرس نیز بازدید کرد. 
این اراضی شامل شش هزار هکتار اراضی آبی است که از این میزان دو هزار و 400 هکتار بصورت قطره بارانی و بقیه بصورت سنتی است. 
خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در جریان این بازدید بیان کرد: با بهره برداری از منابع آبی و سدهای در دست احداث به جز طرح سامانه گرمسیری 16 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه آبی می شود. 

* بازدید از طرح شیلات شهدای قصرشیرین 
همچنین استاندار کرمانشاه در ادامه سفر یک روزه خود از طرح شیلات شهدای قصرشیرین بازدید کرد که این طرح هم اکنون در سه مرحله در دست اجراست. 
سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: طرح شیلات شهدا شامل 64 مزرعه فعال است که بصورت مستقیم زمینه اشتغال 50 نفر را فراهم کرده است.
مرادعلی تاتار افزود: در این مزارع سالانه 25 هزار تن ماهیان گرمابی تولید و روانه بازار مصرف می شود و همچنین بصورت مستقیم و غیرمستقیم زمینه اشتغال 700 نفر از افراد جویای کار منطقه را نیز فراهم کرده است.
وی ادامه داد: مرحله دوم طرح توسعه شیلات شهدا آماده واگذاری و مرحله سوم این طرح نیز آماده تحویل به بنیاد مستضعفان است. 

* بازدید استاندار کرمانشاه از پروژه باغ سه هزار هکتاری قصرشیرین 
سرپرست فرمانداری قصرشیرین در این بازدید گفت: پاکسازی و مین روبی 500 هکتار از پروژه باغ سه هزار هکتاری میوه در این شهرستان که مشکوک و آلوده به مین است انجام شده است. 
مرادعلی تاتار افزود: این طرح در واقع در سطح چهار هزار هکتار انجام می شود که سه هزار هکتار آن برای کاشت انواع درختان میوه های گرمسیری مانند خرما، انگور و مرکبات در دست اقدام است و یک هزار دیگر آن نیز به علت مشکل آلودگی اراضی این منطقه به مین راکد مانده بود. 
وی اظهار کرد: از مجموع سه هزار هکتار وسعت این باغ که با هدف تولید محصولات گرمسیری ایجاد می شود 600 هکتار خرما، یک هزار و 400 هکتار مرکبات و یک هزار هکتار نیز به کاشت نهال انگور اختصاص دارد. 
سرپرست فرمانداری قصرشیرین اضافه کرد: از مجموع سه هزار هکتار باغ در دست اقدام بیش از دو هزار هکتار آن کاشت شده و عملیات اجرایی سد این منطقه نیز برای آبرسانی به این اراضی نیز بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مجموع هم اکنون 500 نفر در این طرح بزرگ بکارگیری شده اند. 
تاتار اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح را دو هزار و 420 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان یک هزار و 500 میلیارد ریال در قالب تسهیلات بانکی و بقیه توسط بنیاد مستضعفان بعنوان سرمایه گذار طرح تامین شده است. 
وی ادامه داد: فعالیت های اجرایی این باغ سه هزار هکتاری از سال 91 آغاز شد که احداث این باغ در مجموع برای بیش از 120 نفر از کارشناس بخش کشاورزی، 300 تکنسین و 600 کارگر فصلی ایجاد شغل می کند. 
وی افزود: با بهره برداری از این طرح در مجموع سالانه 30 هزار تن انگور، 45 هزار تن مرکبات شامل لیمو شیرین، لیمو ترش، نارنج، پرتغال و هشت هزار تن خرما از ارقام برحی، پیارم و ربی تولید و روانه بازار مصرف می شود. 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود دو پایانه مرزی خسروی و پرویزخان در قصرشیرین و همجواری آن با عراق این باغ با هدف صادرات محصولات تولیدی طراحی شد و ساخت و ایجاد صنایع پایین دستی شامل سردخانه برای نگهداری محصولات نیز در این طرح پیش بینی شده است. 
تاتار گفت: قرار است آب مورد نیاز این مجموعه از طریق احداث سد مخزنی با ظرفیت 30 میلیون متر مکعب با بیش از 600 میلیارد ریال اعتبار تامین شود. 
استاندار کرمانشاه و هیات همراه در پایان بازدید از سه هزار هکتار باغ قصرشیرین چند نهال در این اراضی غرس کرد. 
مجتمع کشت و صنعت پیوند بیستون پارس با سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان در کیلومتر 10 جاده قصرشیرین به خسروی در زمینی به مساحت سه هزار هکتار در حال احداث است. 
کشاورزی که یکی از راه های اصلی درآمد مردم مناطق مرزی ایران در غرب کشور بود در جریان جنگ تحمیلی آسیب شدید دید و اجرای این نوع طرحها می تواند در رونق اقتصادی و ایجاد شغل در مناطق مرزی و محروم موثر واقع شود. 
قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با 27 هزار نفر جمعیت بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که در امتداد این مرز طولانی، دو مرز رسمی پرویزخان و خسروی فعال است که پرویزخان با اقلیم کردستان عراق و خسروی با حکومت مرکزی عراق و بخش عربی هم مرز است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.