گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

امکان صادرات 85 هزار تن آبزی در سال 1395

                        

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات ایران گفت: میزان صادرات آبزیان در سه سال گذشته به بالای 300 میلیون دلار رسیده است و پیش بینی می شود سال آینده 85 هزار تن از این محصولات صادر شود.


به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «عیسی گلشاهی» حجم صادرات آبزیان کشور را 72 هزار تن اعلام کرد که از این میزان 32 هزار تن محصولات تازه شیلاتی، نزدیک به هشت هزار تن محصولات فراوری شده و بقیه محصولات شیلاتی بسته بندی شده و منجمد است.
وی گفت: تولید بخش شیلات کمتر از یک درصد مجموع تولید محصولات کشاورزی است با وجود این، 10 درصد ارزآوری بخش کشاورزی را تشکیل می دهد.
این مقام مسئول پیش بینی کرد با توجه به بازار روسیه، سال آینده 80 تا 85 هزار تن صادرات انواع آبزیان از کشور انجام شود.
گلشاهی درباره صادرات آبزیان به روسیه تصریح کرد: برپایه آخرین آمارها، امسال تاکنون یک هزار تن انواع آبزیان با حمل و نقل زمینی به روسیه صادر شده که 487 تن آن میگو بوده است.
وی مقررات بهداشتی روسیه را سختگیرانه تر از اتحادیه اروپا دانست و گفت: کیفیت محصولات شیلاتی ایران، روسیه را قانع کرده است.
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات ادامه داد: محصولات شیلاتی ایران مزایایی دارد که سایر کشورها از آن برخوردار نیستند که از جمله اینکه میگوهای کشور فاقد آنتی بیوتیک است.
وی افزایش صادرات آبزیان را منوط به ایجاد تمهیداتی مانند افزایش تولیدات صادرات محور و پشتیبانی از بخش صادرات عنوان کرد.
گلشاهی به اختصاص یارانه های حمل و نقل صادرات اشاره کرد و گفت: ایران قابلیت افزایش صادرات محصولات تازه میگو و قزل آلا تا 15 هزار تن به روسیه را دارد اما بالا بودن هزینه حمل و نقل هوایی این امکان را از صادرکنندگان می گیرد.
وی اعلام کرد کشورهای همسایه ایران، محصولات شیلاتی تازه خود را با یک دهم قیمت از طریق حمل و نقل هوایی صادر می کنند. 
گلشاهی گفت: اینک 99 درصد صادرات محصولات شیلاتی ایران با حمل و نقل دریایی صورت می گیرد، در حالی که می توان از ظرفیت های خالی هوایی هنگام حمل و نقل مسافران برای سرعت بخشیدن به صادرات آبزیان (از نظر بازه زمانی و با قیمت پایین) استفاده کرد.
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات اضافه کرد: تغییر رویکرد صنایع شیلاتی و اصلاح شیوه های عرضه از سال 1390 به بعد موجب افزایش تولید میگو شد تا جایی که تولید آن در سال گذشته به 22 هزار تن رسید.
وی درباره رشد 9 برابری سهم بازار داخلی مصرف میگو گفت: مصرف داخلی میگو از پنج درصد تولید در سال های پیش از 1390 به 40 تا 45 درصد در امسال رسید.
پیشتر «حسن صالحی» رئیس سازمان شیلات، اعلام کرده بود پارسال نزدیک به 900 هزار تن ماهی در کشور تولید و صید شد.
به گفته وی، پارسال ارزش صادرات آبزیان به بازارهای جهانی 310 میلیون دلار بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.