گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

18 حلقه چاه نفتی در منطقه نفت شهر قصرشیرین فعال است

              

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: از مجموع 26 حلقه چاه نفتی در شهر مرزی نفت شهر 18 حلقه آن فعال است.


مراد علی تاتار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن تبریک سالروز ملی شدن صنعت نفت، افزود: تاسیسات نفتی قصرشیرین که در 230 کیلومتری کرمانشاه و 60 کیلومتری قصرشیرین واقع شده پس از پایان جنگ تحمیلی بازسازی و در مدار تولید قرار گرفت. 
وی اظهار کرد: هم اکنون روزانه 12 هزار بشکه نفت از چاه های نفت شهر استحصال و از طریق خط لوله به پالایشگاه کرمانشاه منتقل می شود. 
وی گفت: صنعت نفت یکی از سرمایه های ملی کشور ما است و از زمان کشف این ماده مهم با توجه به اینکه این سرمایه راهبردی ارزش فراوانی برای کشورهای استعمارگر داشته، مورد توجه آن ها واقع شد و حتی اکتشافات و حفاری های اولیه برای استخراج آن نیز توسط خارجی ها انجام شد. 
وی اضافه کرد: با وجود گذشت چندین سال از اکتشاف نفت در کشورمان، این سرمایه مهم هیچ تاثیری در اقتصاد مملکت نداشت و فقط سود آن روانه کشورهای غربی و بخصوص کمپانی های بزرگ نفتی انگلیس می شد. 
تاتار گفت: خواسته های ملت و آزادیخواهان به رهبری دکتر مصدق و آیت الله کاشانی سبب شد، مطالبه ای که مردم سال ها خواهان آن بودند به صورت عمومی مطرح شود و یک اراده قوی از سوی مردم و گروه های سیاسی و مذهبی سرانجام در 29 اسفند سال 1329 با مبارزات و تلاش های فراوان مصدق به این پیروزی رسیدند که گام مهمی برای خروج چپاولگران میراث ملی ما بود. 
وی گفت: این روز یک نقطه عطف در تاریخ ایران است ولی با وجود اهمیت سیاسی و اقتصادی این سرمایه، آنها کوتاه نیامدند و در 28 مرداد کودتای ننگین با همکاری رژیم منحوس پهلوی را رقم زدند و دولت ملی مردمی را برکنار کردند و با وجود ملی شدن صنعت نفت، استعمارگران دوباره بر این سرمایه مهم غالب شدند و سود ناشی از استخراج چاه های نفت کشور در اختیار اقتصادمان قرار نگرفت. 
محمدی یادآوری کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل این ثروت دوباره در اختیار مردم قرار گرفت و به سرعت در دوران جنگ و هم در خدمت رسانی به مردم اثرات خود را نشان داد و هم اکنون چندین سال است که نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی کشور داشته است. 
وی گفت: نفت شهر میان ارتفاعات منطقه قرار گرفته و از طریق قصرشیرین و سومار به شبکه جاده ای کشور مرتبط می شود، این شهر در نخستین روزهای جنگ محاصره و پس از سه روز مقاومت مردم و نیروهای مسلح به اشغال ارتش بعث عراق در آمد و تا پایان جنگ هم در اشغال باقی ماند و به ویرانه و تلی از خاک تبدیل شد. 
سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: با توجه به اینکه سال ها از ملی شدن این صنعت می گذرد اما کشورهای استعمارگر همچنان نیم نگاهی به آن دارند و از روش های مختلف برای امتیازگیری استفاده می کنند که با هوشیاری مسئولان نظام و همچنین حمایت مردم این توطئه ها نتیجه ای نداشته است. 
بخش سومار متشکل از 17 روستا و شهر نفت شهر دارای نوار مرزی به طول 86 کیلومتر با کشور عراق است و 2 رودخانه کنگیر و کنیاکش از این منطقه عبور می کنند. 
نفت شهر در منطقه صفر مرزی با کشور عراق قرار دارد، این شهر زمانی دارای تاسیسات پالایشگاه و بهره برداری نفت بود ولی در آغاز جنگ تحمیلی همه امکانات شهری و تاسیساتی موجود ویران شد.
در سال 1388 یک میدان نفتی دیگر در سومار کشف شد که ظرفیت آن 450 میلیون بشکه برآورد می شود. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.