گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

بیش از 598 میلیون دلار کالا سال گذشته از مرز مهران به عراق صادر شد


 

           

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: در سال گذشته 598 میلیون و 57 هزار و 298 دلار کالا از طریق گمرکات استان ایلام مستقر در مرز بین المللی مهران به کشور عراق صادر شد.


جمیل شوهانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با مجموع اقدامات و تدابیر انجام شده توسط مدیریت ارشد استان و تعاملات و تفاهم نامه های دو جانبه ای که با استان های هم جوار میسان، واسط، دیاله و بابل در عراق منعقد شد پیشرفت های خوبی در خصوص صادرات کالا حاصل شد که اکثر آنها تحقق پیدا کردند.
وی از افزایش و رشد 9 درصدی صادرات استان ایلام طی سال گذشته خبر داد و افزود: این افزایش حجم کالاهای صادراتی از مرز بین المللی مهران در شرایطی محقق شد که در سال 94 کشور شاهد کاهش 16 رشد صادرات بوده است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت ایلام یادآور شد: علاوه بر صادرات گمرگی در مرز مهران، ترانزیت و صادرات کالاهای سایر گمرگات کشور از مرز بین المللی مهران نیز پارسال از رشد مناسبی برخوردار بود.
شوهانی گفت: بدون احتساب صادرات گمرگ استان ایلام، در سال گذشته حدود 827 میلیون و 713 هزار دلار کالا مربوط به دیگر گمرکات استان های کشور نیز از این مرز به عراق صادر شد که این میزان نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل آن، حدود 15 درصد رشد داشته است.
وی اضافه کرد: در مجموع می توان گفت صادرات استان ایلام و ترانزیت کالای سایر گمرگات کشور در سال گذشته از مرز مهران حدود یک میلیارد و 428 میلیون دلار بوده که نسبت به سال ماقبل آن (93) حدود 10 درصد افزایش داشته است.
وی عمده هدف صادرات کالا را به کشور عراق اعلام کرد و افزود: مواد غذایی، صیفی جات، انواع مصالح ساختمانی، سیمان، مواد پتروشیمی، پلی اتیلین از جمله کالاهای صادراتی استان ایلام است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت ایلام به حوزه واردات استان در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت 15 میلیون و 123 هزار و 913 دلار کالا که بیشتر شامل مواد غذایی (برنج و شکر) و ماشین آلات خط تولید بود از طریق مرز مهران وارد استان شد و در اختیار تعاونی های مرزنشینان قرار گرفت.
شهرستان مرزی مهران در 85 کیلومتری جنوب غربی ایلام قرار دارد و مرز بین المللی مهران در 11 کیلومتری این شهرستان از کانون های مهم تردد زائر و کالا به کشور عراق بشمار می رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.