گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

ساخت نخستین نیروگاه پتروشیمی در شهرستان مهران توسط یک شرکت چینی

                  

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار ایلام گفت: تاکنون 10 تفاهم نامه و یک قرارداد همکاری با شرکت های سرمایه گذاری خارجی برای حضور و فعالیت در این استان منعقد شده است.


حشمت اله عسگری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هفته گذشته قرارداد همکاری با شرکت چینی برای ساخت نخستین نیروگاه پتروشیمی در شهرستان مهران بین شرکت مجری پتروسامان فراگستر و نمایندگان شرکت چینی سی.ان.تی.آی.سی (CNTIC) به امضا رسید.
وی هزینه قرارداد طرح پتروشیمی شهرستان مهران را یک میلیارد و 650 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: با ساخت این نیروگاه برای یک هزار و 500 نفر فرصت شغلی مستقیم در منطقه ایجاد می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: علاوه بر این 10 مورد تفاهم نامه همکاری با شرکت هایی از کشورهای مختلف از جمله رومانی، اتریش، آذربایجان، ترکیه، فرانسه، ایتالیا، کویت، اوکراین، هند، روسیه و لبنان به امضا رسیده است.
عسگری تاکید کرد: این تفاهم نامه ها در حوزه طرح های زیربنایی همچون راه آهن، فرودگاه، بزرگراه و سدسازی، حوزه نفت و گاز و منطقه ویژه اقتصادی مهران منعقد شده است.
وی یادآور شد: بر خلاف بسیاری از استان های دیگر کشور که در حوزه صنایع اشباع هستند استان ایلام بکر و دست نخورده است و ظرفیت بسیار بالایی برای جذب سرمایه گذاران خارجی بخصوص در حوزه نفت و گاز دارد.
وی با بیان اینکه امکان صادرات به عراق و دیگر کشورهای خلیج فارس یکی دیگر از مزیت های این استان برای جذب سرمایه گذاران خارجی است، اضافه کرد: در این استان امکان تولید و صادرات و دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی به صورت همزمان برای سرمایه گذاران فراهم است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: فرآیند سرمایه گذاری خارجی نسبتا طولانی است و ابتدا باید اهلیت شرکت بررسی و تایید و سپس مجوزهای لازم از سوی وزارتخانه های متبوع برای آنها صادر شود.
عسگری با بیان اینکه در ماه های اخیر 50 مورد بازدید شرکت های سرمایه گذاری خارجی از ظرفیت های استان داشته ایم، افزود: مرحله انعقاد تفاهم نامه در استان انجام می شود اما شرکت ها برای تایید اهلیت به سازمان سرمایه گذاری خارجی و برای پیگیری های بعدی، اخذ مجوز و تامین خوراک به وزارتخانه متبوع معرفی می شوند.
وی استفاده از ظرفیت های معطل مانده استان، ورود تکنولوژی و فناوری روز، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال از طریق راه اندازی صنایع پایین دستی را از مزیت های سرمایه گذاری خارجی در استان اعلاک کرد و یادآور شد: سرمایه گذاری خارجی و فعال شدن حوزه نفت و گاز استان علاوه بر اشتغالزایی مستقیم به طور غیرمستقیم نیز اشتغال ایجاد می کند و به کاهش نرخ بیکاری می انجامد.
استان ایلام 11 درصد منابع نفت و گاز کشور را در اختیار دارد.
وجود مرز بین المللی مهران به عنوان نزدیک ترین گذرگاه زمینی کشور به عراق باعث دسترسی این استان به بازار کشورهای عربی شده است.
پس از تصویب برجام و توافق ایران با کشورهای غربی ورود سرمایه گذاران خارجی به استان ایلام افزایش چشمگیری داشته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.