گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

روز پر التهاب بغداد و شب طولانی رهبران سیاسی عراق

                

اگرچه بغداد اولین روز هفته را با یک طوفان پرالتهاب آغاز کرد، اما، شب پایتخت با نشست های مختلف رهبران سیاسی به نظر می رسد شبی طولانی باشد که شاید تا سپیده فردا به درازا بکشد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، رهبران ائتلاف ملی بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی که خیلی ها، آن را کلید حل بحران فعلی می دانند، بیش از سه ساعت است که در منزل شخصی 'ابراهیم الجعفری' جمع شده اند و در باره تحولات امروز بغداد بحث و گفت وگو می کنند.
ازاین نشست که فقط خبری از آن پخش شده و جزئیاتی گزارش نشده، به نظر می رسد پشت درهای بسته در حال جریان است وحتی معلوم نیست که بازیگران اصلی ائتلاف یعنی صدری ها، طیف نوری المالکی وبالاخره مجلس اعلا در آن حضور دارند یا خیر.
'حنان الفتلاوی' از نمایندگان معترض و از اعضای ائتلاف ملی، نسبت به این نشست و دستاوردهای آن ابراز تردید کرده است زیرا اوهم مانند خیلی ها به این باور رسیده است که در این برهه فقط مقتدی صدر می تواند، این التهاب و تنش را بخواباند.
این چیزی است که سلیم الجبوری رییس پارلمان ملی عراق در بیانیه اش به صراحت به آن اشاره کرد و از مقتدی صدر خواسته است که طرفدارانش را کنترل کند و آنها را از منطقه امنیتی سبز خارج کند.
در جای دیگر روسای فراکسیون ها یا همان هایی که سند اصلاح ملی را امضا کردند و روز بعد پارلمان بین دو دسته تحول خواه و محافظه کار تقسیم بندی شد، نیز تشکیل جلسه داده اند که به نظر نمی رسد، به آن امیدی باشد، زیرا باور این است، که بحران فعلی بزرگتر از حجم این جماعت است. 
اما گزارش هایی که از داخل منطقه امنیتی سبز خبرنگار ایرنا در این لحظات شب گرفته، نشان می دهد، برخی از تظاهرکنندگان با تشکیل هسته های رهبری خودمختار، تصمیم گرفته اند حتی اگر مقتدی صدر از آنها بخواهد، منطقه را ترک نکنند. 
به نظر می رسد به آن سادگی که تظاهرکنندگان وارد منطقه امنیتی سبز شدند، به همان سادگی نتوان آنها را از آنجا خارج کرد و تیم مشترکی که فرماندهی عملیات بغداد و گروه 'سرایا السلام' شاخه نظامی جریان صدر تشکیل داده اند، حداقل، تاکنون در این مهم عاجز بوده و تظاهرکنندگان بر ماندن در منطقه امنیتی سبز اصرار ورزیده اند.
تعداد زیادی از تظاهرکنندگان زیر اندازهای خود را در منطقه پهن کرده و عده ای خیمه های خود را در این منطقه برپا کرده اند و میدان معروف به جشن های ملی عراق، به محوطه بزرگ خیمه ها و تاخت و تاز تظاهرکننده ها تبدیل شده است.
مقتدی صدر هم بعد از بیانیه آتشین روز شنبه که بهانه ای برای تظاهرکنندگان برای ورود به منطقه امنیتی سبز شد، اکنون دست به اعتکاف زده و تا دو ماه دیگر از این اعتکاف بیرون نمی آید.
او همچنین گفته است هیچ شخصیت سیاسی را به حضور نمی پذیرد مگر این که اعتقاد و ایمان کامل به اصلاحات داشته باشد و در عین حال تمامی شاخه های سیاسی و پارلمانی وابسته به صدری ها را به حال تعلیق درآورده و فقط سرایا السلام شاخه نظامی خود را فعال نگه داشته است.
مسالمت آمیز بودن تظاهرات نیز بعد از تعرض و ضرب و شتم دو نماینده ائتلاف ملی یعنی 'عمار طعمه' از حزب فضیلت و 'عباس البیاتی' از دولت قانون، موضوعیت خود را از دست داده است.
تظاهرکننده ها چیزی نمانده بود که خانم 'آلا الطالبانی' رییس فراکسیون کردها را نیز ضرب و شتم کنند.
در حالی که سایه سنگین تظاهرکنندگان بر این لحظات شب زده بغداد سنگینی می کند، رهبران سیاسی عراق به دنبال راه حل خروج از بحران می گردند بدون این که شاه کلید در دستان آنها باشد.
در طرف مقابل تشکیلات مردمی الحشد الشعبی از بیم سوء استفاده کردن گروه های تروریستی و خرابکار ، به حال آماده باش در آمده است.
'هادی العامری' رییس سازمان بدر و از فرماندهان ارشد الحشد الشعبی، فراخوان عمومی به همه نیروهای الحشد الشعبی بویژه شاخه نظامی بدر داده و حالت آماده باش را در این تشکیلات اعلام کرده است.
گزارش دیگری حاکی است که گروه مقاومت اسلامی 'عصائب اهل الحق' برای پر کردن خلاء امنیتی در منطقه 'ابوغریب'، کاروان های متعددی از جنگجوهای خود را به این مناطق اعزام کرده است.
ابوغریب همان منطقه ای است که چندی قبل عناصر داعش قصد نفوذ به داخل بغداد را داشتند و برای ساعاتی این منطقه را از حیث امنیتی بشدت متزلزل کردند، اما با دخالت به موقع نیروهای مشترک عراقی و الحشد الشعبی، امنیت را به آن بازگرداندند.
فرماندهی تشکیلات الحشد الشعبی نیز اعلام کرده است که برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از وضع موجود توسط تروریست ها، کمربندی امنیتی بغداد را با نیروهای خود احاطه کرده است.
فرماندهی عملیات بغداد نیز با بستن موقت ورودی های پایتخت، از ورود بیشتر زائران کاظمینی که این ایام مصادف با سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) است و زوار از شهرهای مختلف پیاده به سمت کاظمین حرکت می کنند، درصدد تحت کنترل گرفتن اوضاع است.
این فرماندهی اطمینان داده است که اوضاع امنیتی تحت کنترل است و تدابیر امنیتی در اطراف بانک مرکزی و برخی از نهادهای مهم دولتی مانند وزارتخانه های نفت، دارایی، کشور و دفاع تشدید شده است بویژه بعد از شیوع شایعاتی مبنی بر احتمال حمله برخی گروه های خودسر به این نهادها.
بغداد این شب طولانی را بایستی با یک تصمیم واضح و آشکار به پایان برساند، زیرا هیچ کس از فردا و این که ممکن است آبستن چه حوادث پیش بینی نشده باشد، خبر دار نیست.
همه به نوعی در برابر رخدادها ابراز عجز و ناتوانی کرده اند و بیانیه های منتشر شده مسوولان بلندپایه و سیاسیون برجسته عراقی همگی در برگیرنده این اسیصال است اما هنوز احساس امید، وجود دارد و شاید راه حل آن از خارج بغداد و در نجف اشرف رقم بخورد!


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.