گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

روابط بازرگانی و فرهنگی استان دهوک عراق و ایران توسعه می یابد

                

سفیر ایران در دیدار با استاندار دهوک، استان شمالی عراق، با تاکید مجدد بر حمایت ایران از کردستان عراق و از جمله دهوک در برابر حملات تروریستی گروه تکفیری داعش، پیرامون راه های توسعه روابط تجاری این استان با ایران و همچنین استفاده از دهوک به عنوان مسیر ترانزیتی، بحث و تبادل نظر کرد.


به گزارش ایرنا، هیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، شامل جمعی از کارشناسان فرهنگی و اقتصادی، به سرپرستی سفیر ایران در بغداد، در ادامه سفر به کردستان عراق، روز پنجشنبه عازم استان دهوک شد و با استاندار این استان عراق دیدار و گفت وگو کرد. 
حسن دانایی فر و هیات همراه، با فرهاد اتروشی استاندار دهوک پیرامون راه های گسترش همکاری های این استان با جمهوری اسلامی ایران بحث و تبادل نظر کردند.
در این دیدار پیرامون استفاده ترانزیتی کامیون ها و خودروهای ایران و عراق از طریق استان دهوک تبادل نظر و نسبت به آن تاکید شد.
استاندار دهوک نیز در این دیدار تاکید کرد که با توجه به دعوت بعمل آمده از وی، برای هماهنگی های بیشتر در خصوص روابط دو طرف، سفری به جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.
هیات دیپلماتیک ایران در طول سفر سه روزه خود به کردستان عراق، با نیچروان بارزانی نخست وزیر، مسعود بارزانی رئیس منطقه اقلیم کردستان عراق و مسرور بارزانی رئیس شورای امنیت منطقه اقلیم کردستان عراق دیدار کردند. 
هیات ایرانی، همچنین در جریان اقامت در اربیل، از یک مرکز مطالعات و پژوهش های بین المللی موسوم به 'مری' بازدید و با کارشناسان و مدیران این مرکز بحث و تبادل نظر کردند. 
توسعه و تحکیم ارتباطات میان اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف اقتصادی، فرهنگی، علمی و پژوهشی از جمله محورهای گفت وگوهای هیات ایرانی با مسئولان منطقه کردستان عراق بود.
در سفر هیات دیپلماتیک ایران به کردستان عراق، جمعی از کارشناسان اقتصادی و فرهنگی از جمله محمد کاظم آل صادق مشاور و مسئول سیاسی سفیر و غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی ایران در عراق حضور دارند.
اباذری در خصوص برنامه های این سفر گفت: در جریان این سفر ضمن دیدار با نخست وزیر و رئیس منطقه اقلیم کردستان عراق، از پژوهشگاه مری نیز بازدید کردیم و طی بحث های بعمل آمده با مسئولان این مرکز، بررسی راه های توسعه همکاری های تحقیقاتی میان منطقه اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار گرفت و همچنین با توجه به سفر سال گذشته وزیر علوم تحقیقات و فناوری کشورمان به منطقه اقلیم، قرار شد همکاری های دو طرف در حوزه علمی و دانشگاهی گسترش یابد. 
روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و اقلیم، بخش مهمی از حجم کلی روابط ایران و عراق را تشکیل می دهد بطوری که در سال 93 از 14 میلیارد دلار مبادلات میان دو کشور ، 7 میلیارد دلار آن متعلق به مبادلات با منطقه اقلیم کردستان عراق بوده است.
اگرچه این رقم در سال 94 به دلیل جنگ علیه داعش تا حدودی کاهش یافت، روابط ایران و اقلیم، همچنان بخش مهمی از حجم مبادلات و روابط اقتصادی دو طرف را با جهان خارج در بر می گیرد. 
کارشناسان در خصوص اهمیت روابط منطقه اقلیم کردستان عراق با ایران، به حضور شرکت های ایرانی در این منطقه اشاره دارند که در قالب آن 90 هزار تن از اتباع ایران از جمله متخصصان، کارشناسان، کارگران و تجار ایرانی در این منطقه فعالیت دارند که عمدتا در قالب شرکت های تجاری و پیمانکار هستند. 
همچنین به دنبال تلاش های بعمل آمده از سوی مقام های دو طرف، از سال گذشته شرکت های ایرانی بصورت نمایندگی فعال در این منطقه حضور یافته اند این درحالی است که تا پیش از این صادرات از ایران بصورت پیله وری انجام می شد. 
ایران و منطقه اقلیم کردستان عراق در حوزه های فرهنگی نیز سال گذشته گام های بزرگی برداشتند بطوری که سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان به اربیل و سفر وزیر علوم و آموزش عالی کردستان عراق به تهران به روابط علمی و دانشگاهی دو طرف شتاب تازه ای بخشید. 
براساس توافق های بعمل آمده، بزودی تعدادی از دانشگاه های ایران در این منطقه شعبات خود را دایر خواهند کرد و کارشناسان برای سال 95 پیش بینی کرده اند که امسال، سال رونق تبادلات دانشجویی و استادان است و همچنین قرار است کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های سلیمانیه و اربیل تاسیس شود. 
منطقه اقلیم کردستان عراق که از سال 1991 میلادی و به دنبال ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال عراق در جریان جنگ متحدین علیه صدام حسین، عملا از سلطه رژیم بعثی خارج شده بود، در سال 2003 پس از سقوط صدام و تدوین قانون اساسی جدید و تاسیس نظام جدید، به عنوان منطقه فدرالی در چارچوب عراق یکپارچه شناسایی شد. 
این منطقه بر اساس قانون اساسی عراق، به غیر از امور دفاعی و خارجی و نیز ذخائر انرژی، بصورت خودگردان اداره می شود و از سال 2003 به این سو دارای یک پارلمان و دولت محلی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.