گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

درآینده صادرات کالاهای ایرانی: لبنیات، مواد غذایی و سبزیجات به حوزه مرکزی عراق تنها از طریق مرزهای سومار و مهران انجام خواهد شد

                 

قصرشیرین - ایرنا - رییس دفتر نخست وزیری عراق، با ابراز خرسندی از توسعه سطح مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران به ویژه استان کرمانشاه با این کشور، اولویت دولت مرکزی را ارتقای سطح مبادلات مرزی بین دو طرف از طریق بازارچه مرزی سومار بیان کرد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر یعقوبی روز سه شنبه در صدر هیاتی از مقامات عراقی که از طریق مرز سومار وارد کشورمان شد، در دیدار با فرماندار گیلانغرب افزود: از هفته آینده واردات کالاهای ایرانی از جمله لبنیات، مواد غذایی و سبزیجات به حوزه حکومت مرکزی عراق تنها از طریق مرزهای سومار و مهران انجام خواهد شد.
وی اظهار کرد: مرز سومار به دلیل نزدیکی با استان بغداد و استان های مرکزی این کشور مهم ترین مرز تجاری است و این مرز در آینده نزدیک بعنوان شاهراه تجاری دو کشور شناخته می شود.
رییس کل گمرک عراق نیز در این دیدار گفت: این جلسه بین مسوولان دو کشور همسایه عراق و جمهوری اسلامی ایران در راستای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور دوست صورت گرفته و انتظار می رود حجم مبادلات تجاری به اندازه قابل قبول افزایش یابد.
کاظم حسن اضافه کرد: از این رو نیازمند همکاری های مرزی بیشتری در مرز مندلی - سومار با مسوولان ایرانی هستیم و تلاش می شود این مرز به یکی از دروازه های مرکزی و اصلی تجاری بین دو طرف تبدیل شود.
وی بیان کرد: تلاش ما این است که بازارچه مرزی سومار ورودی خوبی برای محصولات و تولید کالاهای ایرانی باشد و این نقشه راهی برای افزایش همکاری تجاری بین دو کشور خواهد بود.
هیات بلند پایه عراقی به ریاست جعفر یعقوبی رییس دفتر نخست وزیر عراق متشکل از سرلشگر سامی فرمانده مرزبانی و حدود مرزی، کاظم حسن رییس کل گمرک، نسرین مدیراستاندارد، مدیرکل بیمه مرکزی و تعدادی از کارشناسان اقتصادی دفتر نخست وزیری عراق به منظور بررسی راه های توسعه مبادلات تجاری و همچنین تصمیم گیری برای آغاز واردات کالا به ایران از طریق مرز سومار وارد کشورمان شدند و با مسوولان کشورمان در محل بازارچه سومار دیدار کردند.
در این نشست محمد فیاضی رایزن عالی اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، فرماندار شهرستان گیلانغرب و مدیران کل دستگاه های مرتبط استان کرمانشاه نیز حضور داشتند.
بازارچه مرزی سومار 16 فروردین ماه 94 با حضور استانداران کرمانشاه و دیاله عراق، معاون وزیر کشور عراق و سفیر ایران در عراق و برخی مسئولان محلی 2 استان به طور رسمی افتتاح شد. 
بازارچه مرزی سومار با بغداد 155 و با کربلا 230 کیلومتر فاصله دارد. 
بخش مرزی سومار در 90 کیلومتری شهرستان قصرشیرین واقع شده است. 
قصرشیرین در فاصله حدود 180 کیلومتری غرب کرمانشاه با 2 بخش مرکزی و سومار و بیش از 27 هزار نفر جمعیت دارای 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.