گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

فعالیت کوله بری در بازارچه مرزی سومار راه اندازی می شود

                  

قصرشیرین - ایرنا - فرماندار گیلانغرب از انجام تمهیدات لازم برای انجام فعالیت کوله بری ( تجارت چمدانی) در بازارچه مرزی سومار تا 10 روز آینده خبر داد و گفت: در این زمینه با طرف عراقی به توافق لازم رسیده ایم.


به گزارش خبرنگار ایرنا، کرم محمدی روز سه شنبه در دیدار با هیات بلندپایه عراقی به ریاست جعفر یعقوبی رییس دفتر نخست وزیری عراق در بازارچه مرزی سومار افزود: مقدمات راه اندازی فعالیت کوله بری از بازارچه مرزی سومار در حال اجراست و با آغاز این طرح واردات کالا از عراق نیز عملیاتی می شود.
وی اظهار کرد: رشد، پیشرفت و توسعه عراق و استان های مجاور این کشور برای جمهوری اسلامی ایران بسیار بااهمیت است و همه تلاش خود را برای این مهم به کار می بندیم.
وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران علاقه مند به توسعه مبادلات تجاری با عراق است و مرز سومار برای این منظور می تواند نقش موثری ایفا کند تا سطح مبادلات تجاری دو کشور افزایش یابد.
محمدی افزود: از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و 150 کامیون انواع کالا از جمله خشکبار، تره بار، آهن آلات، سیمان، کاشی و سنگ، کولر، مواد غذایی، انواع کلوچه و بیسکویت، اسکلت فلزی، پوشال و شیشه به وزن حدود 18 هزار تن و به ارزش 6 میلیون و 500 هزار دلار از مرز سومار به عراق صادر شده است.
رایزن ارشد اقتصادی سفارت کشورمان در بغداد نیز نشست امروز را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این جلسه توافق های خوبی صورت گرفته است.
محمد فیاضی، ابراز امیدواری کرد تا با توجه به نظر مقام های جمهوری اسلامی ایران و عراق تمام نتایج این نشست و دیدار به مصلحت و منفعت هر دو طرف باشد تا در آینده بسیار نزدیک شاهد رشد روز افزون این منطقه و افزایش سطح مبادلات تجاری باشیم.
وی با بیان اینکه در مدت کوتاه از فعالیت بازارچه سومار نیز نتایج مثبت راه اندازی آن برای جمهوری اسلامی ایران و عراق را مشاهده کرده ایم ادامه داد: مرز سومار می تواند به یک مکانی قابل اعتنا و اعتبار برای تجارت بین دو کشور تبدیل شود.
هیات بلندپایه عراقی متشکل از جعفر یعقوبی رییس دفتر نخست وزیر این کشور، سرلشگر سامی فرمانده مرزبانی و حدود مرزی، کاظم حسن رییس کل گمرک، خانم نسرین مدیرکل استاندارد، مدیرکل بیمه مرکزی و تعدادی از کارشناسان اقتصادی دفتر نخست وزیری عراق به منظور بررسی راه های توسعه مبادلات تجاری از مرز سومار و همچنین تصمیم گیری برای آغاز واردات کالا به ایران از طریق این مرز با مسوولان کشورمان در محل بازارچه سومار دیدار کردند.
در این نشست فیاضی رایزن عالی اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، فرماندار شهرستان گیلانغرب و مدیران کل دستگاه های اجرایی استان کرمانشاه نیز حضور داشتند.
بازارچه مرزی سومار 16 فروردین 94 با حضور استانداران کرمانشاه و دیاله عراق، معاون وزیر کشور عراق و سفیر ایران در عراق و برخی مسئولان محلی 2 استان به طور رسمی افتتاح شد. 
بازارچه مرزی سومار با بغداد 155 و با کربلا 230 کیلومتر فاصله دارد. 
بخش مرزی سومار در 90 کیلومتری شهرستان قصرشیرین واقع شده است. 
قصرشیرین در فاصله حدود 180 کیلومتری غرب کرمانشاه با 2 بخش مرکزی و سومار و بیش از 27 هزار تن جمعیت دارای 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.