گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

فضای سیاسی کردستان عراق تحت تاثیر توافقنامه ای که مام جلال ناظر آن بود

                 

جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق، پس از 3 سال دوری از سیاست به دلیل وضعیت جسمانی، عصر دیروز در مراسم امضای توافقنامه راهبردی بین اتحادیه میهنی و جنبش تغییر حضور یافت؛ توافقنامه ای که بر فضای سیاسی حاکم بر کردستان عراق اثر خواهد گذاشت و پیش بینی می شود، با واکنش حزب دمکرات بارزانی ها روبه رو شود.


به گزارش ایرنا، این توافقنامه که به اعتقاد کارشناسان سیاسی تحولی جدید در عرصه سیاسی اقلیم کردستان عراق ایجاد خواهد کرد، توسط نوشیروان مصطفی امین رهبر جنبش تغییر و کوسرت رسول علی معاون اول جلال طالبانی به امضاء رسید. 
براساس این توافقنامه که در 25 ماده تنظیم شده است، دو طرف در خصوص فعال سازی ارگان های تعطیل شده اقلیم کردستان عراق، اصلاح قانون اساسی و قانون ریاست اقلیم و تشکیل ائتلافی فراگیر در پارلمان عراق و پارلمان اقلیم کردستان عراق توافق کردند. 
نوشیروان مصطفی امین، رهبر جنبش تغییر در سخنانی برای شرکت کنندگان در نشست امضای توافقنامه اعلام کرد: این توافقنامه نتیجه بن بست های سیاسی، اقتصادی و نظامی اقلیم کردستان عراق است و اساس آن بر ایجاد شرایط مناسب اقتصادی برای مردم و تامین آزادی های سیاسی گذاشته شده است.
چند ساعت پس از امضای این توافقنامه که در منزل جلال طالبانی در منطقه دباشان سلیمانیه انجام شد، مراسمی با حضور نمایندگان احزاب سیاسی کرد عراقی برگزار شد. 
شورش حاجی سخنگوی جنبش تغییر در این نشست اعلام کرد: ‌توافقنامه با اتحادیه میهنی تحت فشار خواسته مردم اقلیم کردستان عراق برای خارج کردن اقلیم از بن بست های موجود صورت گرفته است. 
همزمان سعدی احمد پیره عضو دفتر سیاسی و مسئول روابط بین الملل اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز در خصوص زمان امضای این توافقنامه گفت: از سال 2012 با تلاش جلال طالبانی دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق، زمینه های این توافق فراهم شده بود، اما بیماری ایشان این فرصت را گرفت و اکنون دو طرف به این نتیجه رسیدند که توافقنامه امضاء شود. 
همزمان شماری از اعضای دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق مانند آزاد جندیانی، ملا بختیار و عدنان مفتی که گفته می شود با این توجیه که این توافقنامه کردستان عراق را بیشتر درگیر بحران های داخلی می کند، در نشست امضای توافقنامه حضور پیدا نکردند. 
از سوی دیگر سرکنسولگری های کشورهای خارجی نیز که به این نشست دعوت شده بودند، از حضور در آن خودداری کردند.
به اعتقاد کارشناسان سیاسی این کنسولگری ها به دلیل تبعات داخلی این حضور ، در نشست فوق حضور نیافتند. 
در عین حال، حزب دمکرات کردستان عراق نیز که به این نشست دعوت شده بود، در نشست حضور پیدا نکرد و گفته می شود بزودی با برگزاری نشستی موضع خود را در قبال این توافقنامه اعلام خواهد کرد.
منابع رسمی حزب دمکرات کردستان عراق بطور تلویحی نسبت به دلایل این توافق اظهار نگرانی کرده اند. بندهای این توافقنامه جملگی مواردی هستند که قبل از این نیز حزب دمکرات کردستان عراق در خصوص آنها با سایر احزاب کرد عراقی اختلاف نظر داشت؛ اختلاف نظری که در زمستان گذشته، منجر به تعطیل شدن پارلمان اقلیم و خروج اعضای جنبش تغییر از کابینه حکومت اقلیم کردستان عراق شد.
براساس این توافقنامه کمیته رهبری مشترکی از سوی دو حزب برای اجرای توافقنامه تشکیل خواهد شد.
جلال طالبانی معروف به مام جلال رهبر اتحادیه میهنی و رئیس جمهور سابق عراق، پس از سکته مغزی یک دوره نقاهت طولانی مدت چندساله را پشت سرگذاشت و اخیرا به گفته نزدیکانش به میزان قابل ملاحظه ای بهبود یافته و قادر است برخی فعالیت های خود را از سر بگیرد. 
وی همچنان رهبری اتحادیه میهنی را در دست دارد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.