گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

گرد و غبار میهمان ناخوانده و آشنای این روزهای قصرشیرین

                     

ساکنان مرزنشین شهرستان گرمسیری قصرشیرین در غربی ترین نقطه از ایران اسلامی روزهای ماه مبارک رمضان را با گرما، آفتاب داغ و سوزان و گرد و خاک روزه می گیرند و برای تقرب هرچه بیشتر به درگاه معبود تلاش می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین یک اقلیم گرم و خشک دارد که تابستان این شهرستان مرزی از دومین ماه فصل بهار یعنی اردیبهشت ماه آغاز و تا آبان ماه ادامه دارد به نحوی که مردم این منطقه تابستان را زودتر از مردم دیگر نقاط کشورمان که در اقلیم معتدل و یا کوهستانی و سرد به سر می برند، پذیرا هستند.
سال های اخیر که ماه تمرین بندگی و ضیافت الهی با فصل گرم سال مقارن شده است شرایط روزه داری را برای مردمان مرزدار قصرشیرین سخت کرده به گونه ای که گرمای 40 درجه ای خرداد ماه و گاهی 48 و 50 درجه ای تیر ماه به ویژه برای روزه دارانی که مشاغل آزاد دارند و باید در زیرآفتاب داغ برای گذران معیشتشان تلاش کنند، شرایط را دشوار کرده است.
البته رمضان و ماه روزه داری تمرین سختی ها است و این گونه است که رمضان از مصدر (رمض) به مفهوم شدت گرما و تابش آفتاب بر رمل معنا شده و انتخاب چنین واژه ای سخن از گداخته شدن است و شاید به تعبیری دگرگونی در زیر آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بی امانش است.
گرما به کنار! این روزها مردم شهرستان مرزی قصرشیرین از گرد و خاک هایی که نفسشان را تنگ کرده و گرفته نیز در امان نیستند.
روزه داری که در آفتاب گرم همراه با گرد و غبار ساعتی را در خیابان سپری می کند، از شدت سرفه های خشکی که امانش را بریده آزار می بیند ولی بازهم عشق به معبود عزم و اراده اش را برای قضای روزه دچار خلل نمی کند و شاید از این وضع هم گلایه ای نکند زیرا ایمان دارد که روزه تمرین سختی است.
اما باید مسوولان تدبیری کنند تا قناعت بیش از حد مردم مرزدار ما که این سال های اخیر سلامت جسمی و روحیشان را به خطر افتاده است بیش از این باعث ابتلای آنها به بیماری و هزینه های ناشی از آلودگی هوا و گرد و خاک نشود.
رنگ خاک شادابی بوستان ها را گرفته و همه جا غبار آلود است، چهره های خاک گرفته خیابان ها و آسمانی خاکستری و آفتاب داغ سوزان و نخل هایی که برگ هایشان از زیر غبار خم شده و طبیعتی که به واسطه آفتاب سوزان خشک شده و هیچ گونه سبزی و شادابی ندارد اما همه اینها بازهم از تلاش مردمان سخت کوش این خطه کم نمی کند و چه بسا با وجود روزه داری در ماه گرم سال بیشتر در تلاش و تکاپو هستند و یقین دارند که خدا نگاهش با آنهاست.
اما همت بسیار بلند گروهی از روزه داران بسیار ستودنی است، مرزبانان و مرزداران نیروهای مسلح که در زیر آفتاب داغ نگهبان مرزهای شرف و غیرت کشورمان هستند.
کارگران و فعالان مرزهای رسمی پرویزخان و خسروی که با وجود آفتاب داغ برای رونق اقتصادی منطقه در تلاش هستند و این گونه فرمان رهبر معظم انقلاب را برای تحقق شعار امسال ' اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل'، ادا می کنند.
کشاورزان و باغدارانی که دسترنج یکساله خود را این روزها برداشت می کنند اما روزه هستند و با وجود روزه داری در زمین ها و باغ های خود با گرمای طاقت فرسا دست و پنجه نرم می کنند و تلاش می کنند و ایمان دارند که قیامت محصول اعمال نیک خود را درو می کنند و آن وقت است که برای همیشه در امان هستند.
روزه داران قصرشیرین همانند دیگر مسلمانان بر خوان کرم الهی نشسته اند و با هر شغلی و در هر منصبی که خدمت می کنند از نانوا، کارمند، رئیس، رفتگر گرفته تا پزشک و مهندس و و دیگر مشاغل برای نزدیکی هرچه بیشتر به خدا تلاش می کند و این است که باید بگوییم آفرین بر این شیر پاک خورده ها که این گونه ایمانشان قوی و عزمشان راسخ و بلند است و آخرت خود و عشق بازی لحظه های سحرگاه و افطار را با هیچ چیزی برابر نمی دانند و عوض نمی کنند.
رمضان های قصرشیرین به جز گرما، خاک و آفتاب داغ و خستگی ناشی از کارهای سخت روزانه با وجود روزه داری زیبایی هایی هم دارد و آن این است که سحرگاه و افطار سفره های مهربانی مرزداران پهن می شود و حال و هوای دور هم بودن در هنگام سحر، شوق و انتظار کشیدن در کنار سفره افطار، شنیدن طنین دعای زیبای ربنا و خواندن نماز جماعت در مساجد و آرزوی قبولی طاعات و عبادات به درگاه خداوند برای یکدیگر، آری همه اینها لذت بندگی خالطانه به خدا را می رساند.
جمع شدن در مساجد و ختم های قرآن دسته جمعی و جمع شدن در منزل همسایگان، اقوام، دوستان و آشنایان، دادن افطاری و حرف شنیدن از بزرگترهای فامیل و خاطرات روزگار جوانی آن ها و همچنین لذت بردن از عشق بازی های بندگان خالص با خدا همه از زیبایی های رمضان است.
سفره های افطار و سحر روزه داران قصرشیرین نیز به غذایی همچون آش ( آش ماست، آش گوجه فرنگی، آش کشک، آش رشته و آش عباسعلی)، حلیم، سوپ، نان و پنیر و سبزی، خرما با شیر، چای کمرنگ، حلوا و شله زرد مزین می شود و گاهی شیرینی های محلی از جمله 'بژی' نیز سفره های مرزنشینان را رنگین می کند.
حلوا، باسلق، گرده (شیرینی محلی)، خرما، برگ زردآلو، زولبیا و بامیه، انواع شربت ها مانند آبلیمو، خاکشیر، کاسنی و تخم شربتی، سکنجبین و بیدمشک و میوه هایی مانند هندوانه، طالبی و آناناس نیز پای ثابت مهمانی های شبانه ساکنان این منطقه است.
برگزاری محافل انس با قرآن کریم در مساجد و منازل، ختم و جزءخوانی قرآن کریم از دیگر آیین هایی است که در این ماه در این منطقه مرزی رنگ و بوی خاص و جلوه ای زیبا از عبودیت را به نمایش می گذارد.
همچنین برپایی آیین های شب های قدر و احیا و شب زنده داری های این ایام باشکوه، دست گیری از ایتام و مستمندان، سهیم کردن نیازمندان از سفره های افطار و سحر، پخش نذری، عیادت از بیماران و تهیه غذا برای سالمندان نیز از دیگر اعمالی است که مرزداران روزه دار قصرشیرین با آن آشنایی دیرینه دارند.
مهیا شدن برای برگزاری آیین های باشکوه عید فطر و تبریک و شاد باش پس از یکماه روزه داری و برپایی آیین های آغاز زندگی مشترک نیز از دیگر سنت هایی است که در قصرشیرین شاید مانند دیگر جای جای ایران اسلامی و دیگر کشورهای مسلمان وجود دارد.
درست است که قصرشیرین گرم است، گرد و خاک دارد و آسمانش و شهرش را خاک گرفته و آفتابش سوزان است ولی مردمی دارد که همیشه در سخت ترین شرایط نیز امتحان خود را پس داده اند و کارنامه درخشانی از خود در هشت سال جنگ تحمیلی به یادگار گذاشته اند و همیشه موفق عمل کرده اند و تنها برای رضای معبودشان می کوشند.
به امید مقبولیت طاعات و عبادات همه بندگان مخلص خداوند در ماه ضیافت الهی.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.