گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

معافیت صادرات خوراک دام از پرداخت عوارض/ مقررات صادرات اصلاح می شود

                  

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران از معافیت صادرات خوراک دام از پرداخت عوارض خبر داد و گفت: در صورتی که برای مواد اولیه مورد نظر یارانه ای پرداخت نشده باشد و از ارز متقاضی برای واردات استفاده شده باشد خوراک دام معاف از عوارض صادراتی می شود.

مجید موافق قدیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا یکی دیگر از مصوبات نخستین جلسه تنظیم بازار امسال که با حضور محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری دو هفته گذشته برگزار شده بود را شفاف سازی و اصلاح مقررات مربوط به صادرات خوراک دام عنوان کرد و افزود: خوشبختانه مسئولان دولتی با توجه به نامگذاری سال 1395 به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» در تلاش هستند موانع و مشکلات صادرات را برطرف و چارچوب این سیاست‌ها را در برنامه‌های صادراتی خود بگنجانند.
وی اظهارداشت: بنابراین به دلیل تفسیرهای متعدد کارشناسان گمرک درباره قانون مقررات صادرات و واردات عوارض صادراتی خوراک دام در مبادی خروجی کشور، با پیگیری ها و تلاش های صورت گرفته مقرر شد امکان صادرات مازاد خوراک دام بر مصرف داخلی با نظر وزارت جهاد کشاورزی و تفاهم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور فراهم شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران، یکی از رویکردهای انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان را علاوه بر رفع موانع تولید، ارتقای کیفیت تولید، بسته بندی شکیل و خدمات پس از فروش عنوان کرد و گفت: در این صورت محصول تولیدی می تواند علاوه بر بازار داخلی جنبه صادراتی و رقابت پذیر داشته باشد.
قدیری رکود و کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی خوراک دام را دلیلی برای کاهش صادرات سال 1394 نسبت به سال 1393 عنوان کرد.
وی دریافت عوارض از تعدادی اقلام صادراتی، استرداد نکردن مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان در مهلت قانونی، بالا بودن نرخ بهره بانکی، استرداد نکردن به ‌موقع حقوق ورودی مواد اولیه به کار رفته در کالاهای صادراتی، بالا بودن قیمت تمام‌شده کالاهای صادراتی را از چالش های صادرات خوراک دام ، طیور و آبزیان عنوان کرد.
به گفته قدیری پرداخت نکردن یارانه‌ها و مشوق‌های صادراتی، هزینه های بالای حمل و نقل، بروکراسی اداری و موازی کاری سازمان دامپزشکی و سازمان ملی استاندارد و ناکافی بودن خدمات بیمه‌ای صندوق ضمانت صادرات جهت پوشش ریسک‌های سیاسی و تجاری صادرات از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان کشور است.
عضو اتاق ایران بر این باور است تا زمان الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، برای رفع مشکلات تبعیض تعرفه‌های گمرکی خوراک دام و محصولات پروتئینی ایران با سایر کشورهایی که عضو این سازمان هستند، امضا و برقراری موافقت‌نامه تعرفه‌های ترجیحی با شرکای تجاری باید در دستور کار دولت قرار گیرد تا با بازارگشایی‌های جدید، وضعیت صادرات کشور بهبود یابد.
قدیری تدوین استراتژی توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی، بازاریابی‌های کلان و سرمایه‌گذاری برای برندسازی در سطح جهانی را برای بهبود آمارهای صادرات در این صنعت خواستار شد.
وی اقتصاد دولتی، رانت‌، انحصارگرایی و تبعیض را از چالش‌های اساسی اقتصاد کشور برشمرد و افزود: بنابراین خصوصی‌سازی، لغو انحصار، تبعیض‌ها و رانت‌ها پیش‌شرط رشد بخش خصوصی و توسعه اقتصادی کشور است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.