گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

نفس های مرزنشینان قصرشیرین هر روز تنگ تر می شود

                    

هجوم ریزگردها و سایه شوم گرد و خاک از عراق و بیابان های عربستان که چند سالی است ساکنان شهرستان گرمسیری و مرزی قصرشیرین به عنوان غربی ترین نقطه کشورمان را کلافه کرده، هر روز که می گذرد، نفس مرزنشینان این منطقه را تنگ تر می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلظت گرد و غبار این روزها که گرمترین روزهای سال در شهرستان قصرشیرین است ساکنان این منطقه را به ستوه آورده به حدی است که برخی روزها دید افقی ناشی از این معضل به کمتر از 100 متر کاهش می یابد.
عمر ریزگردها در کشورمان کمتر از یک دهه است، مهمترین کانون تشکیل آن در کشورهای عراق، اردن، عربستان، کویت، سوریه و صحرای شمال آفریقاست ولی 55 درصد این ریزگردها از طریق عراق وارد ایران می شود.
مردم شهرستان مرزی قصرشیرین که رنج و سختی بسیاری را در دوران جنگ تحمیلی متحمل شده اند و سال ها از خانه، کاشانه و شهر و دیار خود دور بوده اند، این روزها سلامتیشان بر اثر گرد و غبار به مخاطره افتاده و نیاز است که مسئولان با یک برنامه اساسی به داد ساکنان این منطقه مرزی برسند.
تعجب اینجاست که چرا مردم و ساکنان شهرستان مرزی قصرشیرین در روزی که دید افقی ناشی از گرد و غبار به 100 متر کاهش می یابد باید در ادارات و دستگاه های دولتی حضور یابند ولی برای برخی دیگر از مناطق کشورمان که شمار روزهای غبار آلودش گاهی به کمتر از انگشتان دست هم در طول سال می رسد، دستگاه های اجرایی و یا مدارس باید تعطیل شوند و یا ستاد مدیریت بحران ساعات آغاز به کار ادارات را با چند ساعت تاخیر اعلام می کند.
آیا مسئولان امر سلامت مردم مرزنشین قصرشیرین را به فراموشی سپرده اند که دیگر خبری از تعطیلی، تصمیم گیری و یا تاخیر در ساعات آغاز به کار ادارات این شهرستان نیست.
داستان تکراری ریزگردها و ورود آنها به شهرستان قصرشیرین تمام شدنی نیست ولی مسئولان امر می توانند مانند سایر مناطق کشورمان در ستاد مدیریت بحران تصمیم گیری کنند و اقدام هایی را انجام دهند تا مردم این منطقه که در محرومیت به سر می برند دلگرم شوند که مسئولان به فکر سلامتی آنها هستند.
قصرشیرین نصف روزهای سالش را درگیر ریزگردهای عربی است و معلوم نیست که سایه شوم این گرد و غبار تا کی بر سر این منطقه و ساکنان آن ادامه می یابد؟
اگر ذرات معلق گرد و خاک وارد ریه ها و دستگاه تنفسی انسان شود می تواند آثار سمی خود را اعمال کند و به گفته پزشکان افزایش غلظت ذرات معلق در هوا می تواند در دراز مدت بیماری هایی همچون عفونت های دستگاه تنفسی، اختلالات قلبی، برونشیت و آسم را در انسان بوجود آورد.
رفت و آمد شهروندان بدون ماسک و نیز رعایت نکردن نکته های ضروری بهداشتی برای مراقبت از سلامتی نیز نشان می دهد که دیگر مردم خسته شده و گویی دیگر از اقدام موثری که بتواند کمی از مشکلاتشان را برای رویارویی با این پدیده شوم بکاهد، دلسرد شده اند.
توزیع شیر و ماسک رایگان، تعطیلی ادارات، دانشگاه ها و مدارس در روزهایی که شدت آلودگی بالاست، توزیع دفترک های آموزشی و برگزاری همایش های عمومی راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری های تنفسی در روزهای غبارآلود، آموزش به گروه های هدف شامل بیماران قلبی و تنفسی و ریوی، کودکان و سالمندان برای تردد نکردن در سطح شهر، شستشوی مکرر و روزانه خیابان ها، درختان و فضای سبز از غبار، توسعه فضای سبز و جنگل همه و همه از راه هایی است که می تواند در کاهش آثار مخرب این پدیده بر سلامت افراد تاثیر بگذارد.

* کاهش دید افقی ناشی از گرد و غبار برای سومین روز متوالی در قصرشیرین 
رئیس اداره هواشناسی قصرشیرین گفت: گرد و خاک که از روز پنجشنبه این شهرستان مرزی را فرا گرفت دید افقی را در روز شنبه به هشت کیلومتر کاهش داد.
حیدر چوپانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون میزان دید افقی در شهرستان قصرشیرین 2 هزار متر از حد استاندارد یک هوای سالم (10 هزار متر) کمتر است. 
وی بیان کرد: براساس نقشه های پیش یابی هواشناسی، گرد و خاک تا فردا یکشنبه در جو منطقه فعال است و پیش بینی می شود تا این سامانه در برخی ساعت کاهش و یا افزایش یابد. 
وی دمای فعلی هوای قصرشیرین را 32 درجه سانتیگراد بالای صفر و رطوبت موجود در هوای این منطقه مرزی را نیز 18 درصد اعلام کرد. 
وی میزان سرعت وزش باد در شب گذشته را 13 متر بر ثانیه برابر با 43 کیلومتر بر ساعت اعلام کرد و گفت: دید افقی ناشی از گرد و غبار شب گذشته در قصرشیرین به چهار کیلومتر کاهش یافته بود.

* قصرشیرین امسال 45 روز درگیر گرد و غبار بود 
رئیس اداره هواشناسی قصرشیرین اضافه کرد که از ابتدای امسال تاکنون آسمان این شهرستان مرزی در مجموع 45 روز درگیر پدیده گرد و غبار بود که این میزان در فروردین ماه 9، اردیبهشت ماه 16 روز و در خرداد ماه نیز 20 روز ثبت شده است که این تهدیدی جدی برای سلامت ساکنان این منطقه است. 
مرزنشینان قصرشیرین از پدیده گرد و غبار به ستوه آمده اند و این پدیده برایشان عادی است و اگر مردم سایر مناطق همیشه منتظر روزهای خوش آب و هوای بهار و تابستان هستند تا به دامن طبیعت پناه ببرند و قدری آرامش روحی و روانی داشته باشند، مردم این منطقه این روزهایشان خاکستری رنگ است.

* عجین شدن گرد و خاک با کار و زندگی مردم قصرشیرین 
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین گفت: با توجه به اینکه قصرشیرین بیشتر روزهای سال را درگیر گرد و غبار است اگر فعالیت اداره ها و دستگاه های دولتی با تاخیر آغاز شود و یا این روزهای غبار آلود تعطیل اعلام شود کارهای اداری روی زمین می ماند.
نعمت الله نازپرورده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چون دانش آموزان آسیب پذیر و ضعیف هستند در طول سال تحصیلی اگر روزی که گرد و خاک و دید افقی به کمتر از هزار متر برسد، مدرسه ها تعطیل می شود ولی این مورد در مورد اداره ها امکان پذیر نیست اگر تعطیلی اعلام شود قصرشیرین باید نصف سال تعطیل باشد.
وی اظهار کرد: در تلاش هستیم که در کارگروه بهداشت و ستاد مدیریت بحران مصوبه ای داشته باشیم تا افرادی که دارای بیماری قلبی و تنفسی هستند در روزهای غبارآلود طبق تجویز پزشک و براساس پرونده های درمانی و سابقه بیماری با تاخیر در اداره حضور یابند و یا روزهایی که دید افقی به کمتر از یک هزار متر می رسد نیز در محل کارشان حضور پیدا نکنند.
شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین نیز همانند قبل، از شهروندان به ویژه افراد مسن، کودکان و بیماران قلبی و تنفسی درخواست کرد به علت آلودگی هوا و وجود ریزگردها در آسمان شهر از ورود به فضای باز و آزاد خودداری و در صورت لزوم از ماسک استفاده کنند. 

* مشکل ریزگردها در سفر رییس جمهوری به کرمانشاه به عنوان یک مطالبه مطرح می شود
استاندار کرمانشاه نیز در جلسه ویژه شورای مدیریت بحران استان که جمعه شب در استانداری برگزار شد، گفت: تلاش در راستای حفظ سلامت مردم استان از مهم ترین وظیفه دولت است و در این خصوص هیچ گونه اهمالی قابل پذیرش نیست.
اسد الله رازانی افزود: به همین دلیل در سفر رئیس جمهوری به استان کرمانشاه، لزوم حل مشکل ریزگردها را به عنوان یک مطالبه مردمی طرح و پیگیری خواهیم کرد.
هم اکنون مردم منتظر هستند تا دولت تدبیر و امید تدبیری کند که برای حل مشکل گرد و غبار طرحی تصویب شود تا مردم بتوانند کمترین آسیب را از این پدیده شوم متحمل شوند.
اکنون امید مرزنشینان قصرشیرین داشتن آسمانی آبی و بدون غبار است تا بتوانند مانند مردم دیگر مناطق ایران اسلامی از آب و هوای بهار و تابستان آن نهایت لذت را ببرند.
قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت و 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق در چند سال اخیر برخی از روزها، درگیر گرد و غبار و آلودگی هوا ناشی از پدیده ریزگردها بوده است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.