گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

ایران و اوراسیا پیمان موقت تجارت آزاد امضا می کنند

                      

 خانم ورونیکا نیکشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دیدار با محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهر سن پترزبورگ از برنامه امضای پیمان موقت تجارت آزاد با ایران در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش ایرنا، نیکشینا در این دیدار که در حاشیه نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ برگزار شد، گفت: مذاکرات در جریان برای افزایش همکاری های اقتصادی بین ایران و تحادیه اقتصادی اوراسیا در حال پیشرفت است که این روند ادامه خواهد یافت.
بنا به اعلام امروز (شنبه) بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، مقام اورآسیایی در این دیدار که با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه برگزار شد، بر اهمیت به نتیجه رسیدن این مذاکرات تاکید کرد تا زمینه عقد قرارداد دائمی تجارت آزاد بین تهران و این اتحادیه فراهم شود.
نعمت زاده نیز در این مذاکرات گفت که گسترش روابط اقتصادی در منطقه افزون بر ارتقای سطح همکاری ها می تواند نتایج توسعه ای داشته باشد.
در این مذاکرات همچنین بخش های دیگر همکاری های ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا بررسی شد.
قرارداد تجارت آزاد با اورآسیا می تواند الگویی باشد که در آینده از تجربه آن برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی استفاده شود. ازسوی دیگر پس از به نتیجه رسیدن گفت وگوها برای عقد نخستین قرارداد ایران در این زمینه با یک سازمان منطقه ای، موافقت و هماهنگی های لازم در داخل نیز باید عملی شود.
پس از این مرحله و سپس نهایی شدن قرارداد موقت، هماهنگی متقابل برای معرفی و تعیین کالا ها و اقلام شامل تجارت آزاد برای صادرات و واردات و همچنین نظام ارزش گذاری و اطلاعات تخصصی صورت می گیرد.
اتحادیه اقتصادی اورآسیا با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می روند که برقراری تجارت آزاد می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کند.
نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ روسیه با حضور 800 هیات دولتی و غیر دولتی از کشورهای مختلف جهان که روز پنجشنبه با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، امروز پایان یافت.
هیات ایران به سرپرستی نعمت زاده و حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، افزون بر شرکت در نشست های عمومی و تخصصی این همایش سه روزه، دیدار و رایزنی های زیادی با مقام های اقتصادی و صنعتی روسیه انجام داد.
گستردگی برگزاری و تنوع محورهای مورد بررسی در همایش سالانه اقتصادی سن پترزبورگ با فرصت بسیار انجام رایزنی های گسترده و عقد قرارداد بین شرکت کنندگان، توجه روزافزون کارشناسان اقتصادی، سرمایه گذاران و رسانه ها را به خود جلب کرده است، بگونه ای که حدود دو هزار خبرنگار و تحلیلگر اقتصادی رسانه های کشورهای مختلف در این نشست فعالیت کردند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.