گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

افزایش 20 درصدی صادرات کالا به عراق از مرز سومار

                    

فرماندار گیلانغرب میزان صادرات انواع کالا از طریق بازارچه مرزی سومار به عراق را در خرداد ماه امسال 25 هزار تن ذکر کرد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل از آن 20 درصد رشد داشته است.

کرم محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ارزش ریالی کالاهای صادر شده را 18 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این کالاها با یک هزار و 600 دستگاه کامیون از بازارچه مرزی سومار به پایتخت عراق و استان های مرکزی آن صادر شده است.
وی از افزایش تنوع در صادارات کالا در 15 قلم جدید خبر داد و اظهار داشت: سنگ، مواد شوینده، کاشی، موزائیک، کولر آبی، کشمش، رب گوجه، شیشه، پتاسیم کلسیم، چیپس ، نمک صنعتی، تره بار، کربنات سدیم، آهن آلات و پوشال از جمله مهمترین اقلام صادراتی بوده است. 
وی با بیان اینکه عملیات احداث دومین پایانه با عنوان پایانه کارگری در بازارچه مرزی سومار آغاز شده است، از اختصاص 10 میلیارد ریال اعتبار برای احداث زیرساخت های لازم در بازارچه سومار خبر داد و اضافه کرد: عملیات ساماندهی رودخانه کنگیر نیز به عنوان یکی از تهدیدهای مهم این بازارچه آغاز شده است.
فرماندار گیلانغرب در ارتباط با احداث راه جدید دسترسی به بازارچه سومار از محور زله زرد، بیان کرد: تهیه نقشه و مطالعه طرح توسط پیمانکار در مراحل نهایی است که با احداث این راه، علاوه بر تسهیل در رفت و آمد، مسافت گیلانغرب به مرز سومار نیز بیش از 20 کیلومتر کاهش می یابد.
محمدی ابراز امیدواری کرد با اقدام های جدید در حال انجام و رفع مشکلات فراروی توسعه مبادلات، شاهد افزایش روزافزون تجارت از بازارچه مرزی سومار باشیم. 
مرز سومار نزدیکترین مرز کشورمان به بغداد مرکز عراق بشمار می رود.
بازارچه مرزی سومار 16 فروردین ماه 94 با حضور استانداران کرمانشاه و دیاله عراق، معاون وزیر کشور عراق و سفیر ایران در عراق و برخی مسوولان محلی 2 استان به طور رسمی گشایش یافت. 
بازارچه مرزی سومار با بغداد 155 و با کربلا 230 کیلومتر فاصله دارد. 
گیلانغرب با بیش از 72 هزار تن جمعیت در عرب استان کرمانشاه واقع شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.