گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

بیش از 34 هزار مسافر از مرزهای قصرشیرین به عراق تردد کردند

                    

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: در سه ماه نخست امسال 34 هزار و 365 مسافر ایرانی و خارجی از مرز رسمی پرویزخان و خسروی این شهرستان به عراق تردد کردند.

مرادعلی تاتار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد 28 هزار و 800 مسافر از طریق مرز رسمی پرویزخان تردد کردند.
وی بیان کرد: از مجموع مسافرانی که از طریق مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین تردد کردند، 15 هزار و 700 مسافر ایرانی و خارجی از این مرز وارد کشور شدند و 13هزار و 100 مسافر ایرانی و خارجی نیز به عراق سفر کرده اند. 
وی اظهار داشت: همچنین در سه ماه نخست امسال پنج هزار و 565 مسافر و زایر عراقی به صورت انفرادی از مرز رسمی خسروی به عراق تردد کرده اند که از این تعداد سه هزار و 27 مسافر وارد کشور شدند و 2 هزار و 538 مسافر نیز از طریق این مرز رسمی به عراق عزیمت کرده اند. 
سرپرست فرمانداری قصرشیرین اظهار کرد: هم اکنون به طور میانگین روزانه 100 مسافر و زایر عراقی از طریق مرز رسمی خسروی به عراق تردد می کنند، ضمن اینکه از طریق مرز رسمی پرویزخان نیز روزانه بیش از 500 مسافر و گردشگر ایرانی و خارجی به کشورمان وارد و یا عازم اقلیم کردستان عراق می شوند. 
با پیگیری های مسئولان استان کرمانشاه، با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه، اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شده ولی به دلیل مسایل امنیتی داخل عراق این مرز رسمی به روی زوار ایرانی بسته است. 
مرز رسمی خسروی هفدهم خرداد سال 92 بدنبال وقوع حادثه تروریستی در مسیر تردد زوار ایرانی در آن سوی مرز که به شهادت 14 نفر و مجروح شدن 44 زایر ایرانی منجر شد مسدود شده است. 
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده است تا زایران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد. 
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد. 
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید. 
قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است. 
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است. 
شهرستان قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت، 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که در امتداد این مرزهای طولانی دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان فعال است که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.