گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

تصویب منطقه آزاد مهران، دارویی برای التیام رنج محرومیت ایلام

                   

گستره 20 هزار کیلومتری ایلام کوهستانی در غرب کشور که 340کیلومتر آن را مرز مشترکی با کشور عراق تشکیل می دهد، با مردمانی مرزدار و صبور و سختکوش، سالهای سال است که در رنج محرومیت و بیکاری و تنگناهای اقتصادی اسیر و گرفتار شده و یاس و ناامیدی در آن ریشه می دواند.

به گزارش ایرنا، آمار بالای بیکاری، فقر، مشکلات معیشتی، آسیب های اجتماعی نظیر خودکشی و افسردگی همگی مبتلا به و ریشه در محرومیت و کمبود امکانات تفریحی و رفاهی و معیشتی این استان دارد.
حال آنکه در چند سال اخیر در پی فریادهای بلند بسیاری ها برای چاره جویی این دردها تلاش و همتی برای بهبود وضعیت استان و رفع گرفتاریهای ان شکل گرفته و با زوم کردن بر روی توانمندی ها و ظرفیت های این استان اعم از ذخایر گرانبهای نفت و گاز، کانی های غیر فلزی، طبیعت بکر و زیبا درخور توسعه گردشگری و ارزشمندتر از همه گذرگاه زائران حسینی در ایام اربعین و برخورداری از مرز صادراتی مهران و همچنین کوتاهی و امنیت بیشتر تا عتبات عالیات ایلام را به کانون توجه سرمایه گذاران و مسئولان کشوری مبدل کرده است.
این در حالی است که با حضور هلدینگ ها و سرمایه گذاران داخلی و خارجی قدم های اساسی برای خروج از این بن بست جغرافیایی با توسعه راه ها و اجرای طرح های بزرگ برداشته شده و ایلام را به مکانی امن برای توسعه اقتصادی و تغییر سرنوشت از محرومیت به توانمندی ایجاد کرده است.
بی شک تصویب منطقه آزاد اقتصادی، تجاری و صنعتی شهرستان مرزی مهران ، درمانی برای مشکلات این استان کشف خواهد شد که در صورت تصویب و راه اندازی می تواند علاج بخش محرومیت و توسعه نیافتگی استان باشد.
باپیگیری های استاندار موضوع راه اندازی منطقه آزاد اقتصادی، تجاری و صنعتی مهران در سفر اردیبهشت سال گذشته کاروان تدبیر و امید به ایلام در نشست هیات دولت مطرح شد که رییس جمهوری نیز با نظر مساعد وعده داد این طرح پس از بررسی کارشناسی در تهران مورد موافقت قرار خواهد گرفت.
به دنبال این وعده موضوع منطقه آزاد اقتصادی مهران در دستور کار دولت قرار گرفت و سرانجام در قالب لایحه ای برای تایید و تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد اما متاسفانه در مجلس نهم با بد اقبالی مواجه شد و رای نیاورد.
این در حالی است که دولت در قالب لایحه ای دوفوریتی منطقه آزاد مهران را به همراه چند منطقه دیگر مجددا به مجلس دهم برای تصویب ارسال کرد که چشم و بارقه امید بسیاری از مردم مرزدار ایلام برای تحقق رویاهای بهبود اقتصادی و معیشت و اشتغال اکنون به دستان نماندگان خانه ملت برای تصویب نهایی دوخته شده است.
بی شک از آنجایی که منطقه آزاد، محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که از شمول برخی از مقررات جاری و عمومی کشور متبوع خارج است و با استفاده از مزایایی مانند بخشودگی مالیاتی و عوارض گمرکی و معافیت از مقررات ویژه صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی، جذب فناوری مدرن (به عنوان دو هدف عمده) به توسعه سرزمین اصلی کمک می کند، تصویب مهران به عنوان منطقه آزاد تجاری می تواند آن را به قطب سرمایه گذاری خطه غربی کشور مبدل کند.
امروزه بسیاری از کشورهای جهان برای جلب سرمایه گذاران خارجی در سرزمین خود، مناطق آزاد تجاری صنعتی دایر کرده اند تا به این وسیله به آنها اطمینان دهند که در این مناطق قید و بند مقررات داخلی و دست و پاگیر نخواهد شد و می توانند در شرایطی آسان به فعالیت تجاری و صنعتی بپردازند.
بی شک با برخورداری از مزیت مرز بین المللی مهران و همچنین اثبات عدم ورود کالاهای وارداتی از طریق این مرز به دلیل نبود کالاهای مناسب در جنوب عراق، استان ایلام با توجه به مزیت های فراوان خود می تواند به عنوان یکی از گزینه های مناسب ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی نقش موثری در حضور موفقیت آمیز کشور در عرصه تجارت جهانی و کمک به توسعه صنعتی استان داشته باشد.
یکی از ابزارهای مهم توسعه اقتصادی در بسیاری از کشورها، ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی است که می تواند موجب جلب سرمایه، انتقال فناوری، آموزش نیروی انسانی، تحصیل مدیریت علمی، پیوند به بازار جهانی و در نهایت دریچه ای به سوی توسعه اقتصادی هر منطقه ای شود.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری ایلام گفت: با تبدیل منطقه ویژه مهران به منطقه آزاد می توان از ظرفیت های ویژه آن در راستای توسعه اقتصادی این استان بهره برد.
حیدر نعمتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بهبود وضعیت اقتصادی، توسعه سرمایه گذاری، جذب فعالان اقتصادی داخلی و خارجی، امنیت و ثبات بیشتر در منطقه، ایجاد اشتغال، تحرک و پویایی در بین مردم و دلگرمی مردم مرزنشین برای استقرار در سرحدات کشور از مزایای تصویب منطقه آزاد تجاری مهران می باشد.
وی، افزایش صادرات و دسترسی به بازارهای جهانی را یکی دیگر از اهداف اصلی راه اندازی مناطق آزاد برشمرد و گفت: در منطقه آزاد صادرات کالا به کشور میزبان و دیگر کشورها انجام می شود و ایجاد آن کاهش فعالیت های زیرزمینی و قاچاق کالا را به دنبال دارد.
وی اظهار کرد: ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در مهران می تواند تاثیر زیادی بر اشتغال زایی سراسر استان داشته باشد و افزون بر اشتغال مستقیم جمعیت بالایی از مردم ایلام، اسباب اشتغال غیرمستقیم عده زیادی از ساکنان استان های همسایه در حوزه حمل و نقل، مشاغل خدماتی و غیره را فراهم می کند.
نعمتی ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر با حسن نیت نمایندگان خانه ملت و اعلام مرز بین المللی مهران به عنوان منطقه آزاد اقتصادی، تجاری و صنعتی وضعیت اقتصاد، اشتغال و تولید در ایلام بهبود یابد.
مرز بین المللی مهران یکی از مرزهای پرتردد زائران حسینی در ایام اربعین بشمار می رود و سالانه دهها تن کالا از طریق این مرز به کشور عراق صادر می شود و از مزیت کوتاهی و امنیت به مرکز عراق برخوردار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.