گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

صنایع به برنامه ریزی و ایجاد بازار مناسب نیاز دارند

    

 رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان صنایع کشور را نیازمند برنامه ریزی، سرمایه گذاری ایجاد بازار مناسب دانست.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تهران، محمد اتابک گفت: مجلس باید به‌فوریت به صنایع بحرانی مانند سیمان رسیدگی کند؛ زیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ برنامه خاصی در این زمینه ندارد.
اتابک افزود: اکنون اقتصاد کشور در شرایط رکودی است و خارج سازی اقتصاد از این شرایط باید در اولویت مجلس دهم قرار گیرد.
وی اضافه کرد: بخش ساختمان نسبت به سایر بخش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی صنعتی حجم بسیار بالاتری دارد و چنانچه منتظر باشیم بخش معدن چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درآورد، انتظار معقولی نیست.
اتابک گفت: هنگامی که طرح های عمرانی و ساختمان سازی فعال نیست، صنایع با چالش های جدی روبرو می شوند و برای رونق به گشتاوری در اقتصاد باید تکیه کرد که وزنه خودش را داشته باشد و غیر از صنعت ساختمان نمی توان به موضوعی دیگر اتکا داشت و سرمایه گذاری در این بخش اجتناب ناپذیر است.
به گفته رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، شرایط بخش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی صنعتی کشور بسیار سخت است.
وی یادآوری کرد: اکنون ایجاد بازار مناسب برای صنایع با چالش های جدی روبرو است و باید روی این موضوع متمرکز شد و طرح های عمرانی کشور را فعال ساخت.
به گفته اتابک، اکنون صنایع بحرانی مانند سیمان با رکود شدید روبرو شده است؛ ظرفیت کشور به 80 میلیون تن رسیده اما مصرف داخلی سالیانه بیش از40 میلیون تن است.
وی اضافه کرد: صنعت سیمان در واقع یک سرمایه ملی است که در حال از بین رفتن است و معضلات اجتماعی و بیکاری را به دنبال خواهد داشت.
اتابک خواستار آن شد که در کمیسیون‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تخصصی مجلس به‌ ویژه کمیسیون صنایع و معادن، اقتصاد و... با اولویت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، به این بخش رسیدگی شود.
رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اضافه کرد: میزان اشتغال مستقیم صنعت سیمان در کشور 30 هزار نفر و اشتغال غیرمستقیم آن یک ضریب 6 یا هفت برابری به صورت حداقل است.
وی گفت: شرایط واحدهای تولیدکننده سیمان کشور به جایی رسید که پارسال برای پرداخت دستمزد کارگران محدودیت وجود داشت و این شرایط برای 50 درصد واحدهای تولیدی روی داد.
ایران پیشتر بین چهار تولیدکننده اصلی سیمان در جهان جای داشت اما امروز افت تولید، موجب نزول به جایگاه هفتم جهانی در این بخش شده است.
شرایط کشور عراق در جذب بیش از 60 تا 65 درصد سیمان تولیدی کشور در سال های گذشته، شرایط مطلوبی را با توجه به وضعیت رکودی و افت ساختمان سازی به وجود آورده بود اما ممنوعیت واردات سیمان به عنوان سیاست حمایت از تولید در عراق، آثار منفی برای صنعت سیمان کشور داشته است.
سال 1393 میزان صادرات سیمان کشور از رقم 18 میلیون تن فراتر رفت که این رقم رکورد بی سابقه ای در این بخش بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.