گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

انجام تمهیدات لازم برای روان سازی صادرات تره بار از مرز رسمی خسروی

                        

سرپرست فرمانداری قصرشیرین از انجام تمهیدات لازم برای روان سازی صادرات تره بار از مرز رسمی خسروی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرادعلی تاتار روز دوشنبه در جلسه کمیته ساماندهی مرز رسمی خسروی افزود: با توجه به دمای بالای هوا در این فصل از سال و فساد پذیری بالای میوه و تره بار، در مرز خسروی یک بخش جداگانه برای صادرات این محصولات در نظر گرفته شده و هم اکنون خشکبار نیز در بخش دیگری به صورت جداگانه به عراق صادر می شود.
وی اظهار کرد: تاجران و پیله ورانی که در امر صادرات میوه و تره بار فعالند، باید در موقع مقرر و در کمترین زمان ممکن در مرز حضور یابند و نسبت به انجام تشریفات گمرکی کالای خود اقدام کنند تا از اتلاف وقت جلوگیری شود.
وی بیان کرد: برای انجام این کار همکاری و تلاش همه نهادهای مستقر در مرز ضروری است و این همکاری از گذشته تاکنون وجود داشته است.
سرپرست فرمانداری قصرشیرین اضافه کرد: باید نوبت دهی کامیون ها هم به صورت قانونمند و منظم دنبال شود زیرا با توجه به اینکه تخلیه و بارگیری کالا در مرز خسروی در داخل خاک عراق انجام می شود این کار روند صادرات را تسریع می بخشد.
تاتار گفت: با توجه به ابلاغ سامانه جامع گمرکی در سراسر کشور که برای تسهیل در روند صادرات صورت می گیرد، روند صادرات کالا از شیوه سنتی به الکترونیک در حال تغییر است و نیروهای گمرکی مستقر در مرز نیز تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته اند.
این مقام مسوول ادامه داد: در این سامانه، تمام اطلاعات مربوط به یک کالای صادراتی به صورت الکترونیک بین سایر گمرکات در تبادل است و کارشناسان گمرکی روند مربوط به اطلاعات کالا را به صورت آنلاین مشاهده می کنند.
تاتار در ادامه از افزایش تعداد گیت های گذرنامه ازهشت گیت به 24 گیت در مرز بین المللی خسروی خبر داد و گفت: این کار باعث افزایش تسهیل در تردد زوار و مسافر می شود.
وی افزود: هم اکنون به طور میانگین روزانه 100 مسافر و زایر عراقی از طریق مرز رسمی خسروی به عراق تردد می کنند.
در سه ماه نخست امسال هفت میلیون دلار کالا به ارزش وزنی 134 هزار تن از مرز رسمی خسروی به عراق صادر شد.
همچنین در این مدت پنج هزار و 565 مسافر و زایر عراقی به صورت انفرادی از مرز رسمی خسروی به عراق تردد کرده اند که از این تعداد سه هزار و 27 مسافر وارد کشور شدند و 2 هزار و 538 مسافر نیز از طریق این مرز رسمی به عراق عزیمت کرده اند. 
با پیگیری های مسوولان استان کرمانشاه، با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه ، اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شده ولی به دلیل مسایل امنیتی داخل عراق این مرز رسمی به روی زوار ایرانی بسته است. 
مرز رسمی خسروی هفدهم خرداد سال 92 بدنبال وقوع حادثه تروریستی در مسیر تردد زوار ایرانی در آن سوی مرز که به شهادت 14 نفر و مجروح شدن 44 زایر ایرانی منجر شد مسدود شده است.
شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه با عراق 186 کیلومتر مرز مشترک دارد که در امتداد این مرز دو معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این 2 مرز انجام می شود.
مرز خسروی نیز با داشتن بزرگترین پایانه بین المللی ، 20 کیلومتر با قصرشیرین فاصله دارد و نزدیکترین نقطه به کربلای معلا است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.