گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

قراداد صادرات برنج آمریکا به عراق منعقدد گردید

                     

آمریکا براساس امضای یک تفاهم نامه میان سفارت این کشور در بغداد با وزارت بازرگانی عراق، از این پس به منظور تامین مواد اساسی کوپن جیره غذایی مردم عراق، برنج به این کشور صادر می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزارت بازرگانی عراق روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که 'سلمان الجمیلی' سرپرست وزارت بازرگانی عراق و 'استیوارت جونز' سفیر آمریکا در بغداد، این یادداشت تفاهم را امضا کرده اند که براساس آن مقرر شد، آمریکا برنج کوپن جیره غذایی برای بیش از 37 میلیون عراقی را تامین کند.
جمیلی در مراسم امضای این یادداشت تفاهم گفت که دولت درصدد تامین مواد اساسی کوپن جیره غدایی مردم عراق از بهترین منابع جهانی است.
سفیر آمریکا در بغداد نیز این یادداشت تفاهم را موفقیتی برای دو کشور خواند و گفت که این یادداشت تفاهم نشان می دهد دو کشور می توانند مناسبات تجاری فی مابین را تقویت کنند.
جونز افزود: این یادداشت تفاهم در چارچوب گسترش مناسبات تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور امضا شده است.
براساس اعلام بیانیه وزارت بازرگانی عراق، این تفاهمنامه مدت شش ماه اعتبار دارد و امکان تمدید آن وجود دارد و براساس آن دولت آمریکا مناقصه های واردات برنج به عراق را به شرکت های آمریکایی ابلاغ می کند.
در این بیانیه به ارزش مالی این قرار داد اشاره نشده است.
نظام کوپن جیره غذایی از سال 1990 تاکنون در عراق اجرا می شود که براساس آن، دولت کالاهای اساسی مصرفی مانند برنج، آرد، شکر، صابون، شیر خشک (برای خانواده دارای کودکان شیرخواره) و روغن مایع را بین خانواده ها به طور ماهانه در ازای مبلغ بسیار ناچیزی توزیع می کند.
وجود شبهه های فساد اقتصادی و مالی در این پرونده باعث توقف آن در یک برهه شد و هم اکنون به دلیل مشکلات مالی، مواد توزیع شده به چند قلم محدود شده است، اما دولت عراق تصمیم دارد که این برنامه را بطور کامل با نظارت دقیق تر اجرا کند.
جمهوری اسلامی ایران چندی قبل در همین راستا یادداشت تفاهم تامین روغن مایع مربوط به جیره غذایی را با وزارت بازرگانی عراق امضا کرد.
یادآور می شود که حجم تبادل تجاری بین عراق و آمریکا در 2014 بالغ بر 15 میلیارد دلار بوده و برخی ها انتظار دارند که این رقم در 2015 بین 15 تا 20 میلیارد دلار باشد، هر چند گزارش مشخصی دراین باره منتشر نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.