گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

شرکتهای بزرگ سرمایه گذاری و اقتصاد دیجیتالی جهان در کدام کشورها مستقرند؟

                   

 کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد) در گزارش «سرمایه گذاری جهانی2017: سرمایه گذاری و اقتصاد دیجیتال» اعلام کرد: فناوری دیجیتال تغییر چشمگیری در الگوهای سرمایه گذاری جهانی می دهد؛ به گونه ای که اکنون سه چهارم از یکصد شرکت برتر دیجیتال در سه کشور قرار دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بر اساس گزارش ماه ژوئن کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، فناوری دیجیتال بسرعت در حال رشد است. 
بررسی های آنکتاد نشان می دهد شرکت های چندملیتی دیجیتال مانند سیستم های عامل اینترنت* و بازرگانی الکترونیکی** و شرکت های محتوای دیجیتال*** بسیار سریع تر از دیگر شرکت های چندملیتی در حال رشدند.
همچنین بر پایه گزارش سرمایه گذاری جهانی2017 آنکتاد، اندازه برخی شرکت های چندملیتی دیجیتال فقط در چند سال گذشته بسیار بزرگ شده است. 
بنا به اعلام آنکتاد، 70 درصد فروش شرکت های چندملیتی دیجیتال در خارج از کشور است؛ در حالی که فقط 40 درصد دارایی آنها در آن سوی مرزها قرار دارد.
این امر نشان می دهد شرکت های یاد شده اشتغال مستقیم کمتری در کشورهای میزبان ایجاد می کنند. با این همه اشتغال ایجاد شده در این شرکت ها می تواند افزایش یابد و به توسعه صنعت دیجیتال کمک کند.
همچنین بر پایه این گزارش، شمار شرکت های فناوری جهان بین سال های 2010 تا 2015 میلادی بیش از 2 برابر شد. دارایی این شرکت ها 65 درصد و درآمد و اشتغال آنها نیز 30 درصد افزایش یافت. 
البته سایر شرکت های چندملیتی که در فهرست یکصد شرکت برتر دیجیتال قرار دارند از رشد ثابتی برخوردار بوده اند.
بیش از 60 شرکت از این فهرست متعلق به آمریکاست و انگلیس، ایرلند شمالی و آلمان به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار دارند.
این تمرکز در میان شرکت های سیستم های عامل اینترنت چشمگیرتر است به طوری که از 11 شرکت چندملیتی برتر جهان، 10 شرکت آمریکایی است.
حضور شرکت های برتر چندملیتی دیجیتال در اقتصادهای در حال توسعه همچنان کم است و از یکصد شرکت برتر دیجیتال جهان فقط چهار مورد متعلق به کشورهای در حال توسعه است.
دبیرکل آنکتاد در این زمینه گفت: اقتصاد فناوری دیجیتال سهم مهمی در سرمایه گذاری دارد که برای توسعه این شرکت ها حیاتی است.
«موخیسا کیتویی» افزود: کشورهای در حال توسعه نمی توانند عقب بمانند. ما باید سیاست های توانمندسازی پیاده کنیم که مانع تقسیم دیجیتالی جهان شود. 
آنکتاد در گزارش خود، سیاست های سرمایه گذاری را توصیه کرده است که راهبردهای توسعه دیجیتال را تقویت کند.

**صنایع دارای بیشترین تاثیرپذیری از توسعه دیجیتال 
بر اساس گزارش ماه ژوئن آنکتاد، رسانه و سرگرمی، خرده فروشی، فناوری های نوین، سامانه ها و خدمات بهداشتی، سفر، حمل و نقل و تدارکات، ارتباط راه دور، خدمات حرفه ای، خدمات مالی، صنایع خودرو و مونتاژ و کالاهای مصرفی بسته بندی شده به ترتیب بیشترین تاثیر را از توسعه دیجیتال می پذیرند.

**صنایع دارای محدودیت سرمایه گذاری مستقیم خارجی 
بنا به این گزارش، حمل و نقل، رسانه، برق، ارتباط راه دور، معدن و نفت و گاز، خدمات مالی، کشاورزی و جنگلداری، مدیریت زباله و عرضه آب، حسابداری و آموزش به ترتیب بیشترین تاثیر را از محدود شدن سرمایه گذاری مستقیم خارجی می پذیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.